•   Vastuullinen matkailuyrittäjyys TOU007AS2A-3003 15.01.2024-17.05.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - vastuullisen matkailuyrittäjyyden perusteet
    - kehittää vastuullista matkailuliiketoimintaa
    - käyttää erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja
    - luoda vastuullisia ja asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja.
    Sisältö
    1. matkailuyrittäjyyden perusteet
    2. vastuullisuuden merkitys asiakkaille yrittäjyyden lähtökohtana
    3. vastuullisen matkailuliiketoiminnan kehittäminen STF-polun avulla
    4. matkailuliiketoiminnan vastuulliset kilpailukeinot
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tuntee vastuulliseen yrittäjyyteen liittyvät käsitteet. Osaa yhdistää yrityksen eri kilpailukeinojen liittymisen vastuullisuuteen. Nimeää tuote- ja palvelukonseptien kehittämismenetelmiä. Tunnistaa asiakaskeskeisyyden merkityksen.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Osaa käyttää vastuullisuuden tuomia mahdollisuuksia matkailuyrittäjyydessä. Valitsee erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymisen parantamiseksi. Soveltaa asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä laadukkaiden tuote- ja palvelukonseptien luomiseksi.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kehittää matkailuyrittäjyyttä vastuullisuuden tuomilla keinoilla. Osaa analysoida ja suunnitella vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymiseksi. Rakentaa asiakaslähtöisiä ja laadukkaita tuote- ja palvelukonsepteja.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson toteutusmenetelmä on blended.

    Kurssin ohjaus:
    Rilla Engblom, rilla.engblom@haaga-helia.fi
    Antti Petteri Kurhinen, antti.kurhinen@haaga-helia.fi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    1. Oppimisalustan materiaali
    2. Soveltuvin osin:
    - Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19. uudistettu painos. Edita. Helsinki.
    - Konu, H., Pesonen, J. & Reijonen, H. (toim.) 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
    - Rouhiainen, U-M. 2006. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita. - Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.

    Työelämäyhteydet

    Kaikki tehtävät pohjautuvat tosielämän yritystilanteisiin.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttejä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    15.01.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä). Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä). Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä). Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    Johdanto ja yrittäjyys, viikko 4, 22.1., Antti ja Rilla
    - johdanto
    - yritysideasta liikeideaksi ja liiketoimintasuunnitelmaksi

    Asiakaslähtöisyys ja kilpailukeinot, viikko 6, 5.2. , Rilla
    - miten asiakkaat vaativat vastuullisuutta ja miten yrittäjänä vastaan asiakastarpeisiin
    - miten vastuullisuus näkyy eri kilpailukeinoissa: hinnoittelu, tuote/palvelu, saatavuus, ma-viestintä, henkilöt, prosessit ja toimintaympäristö

    Vastuullisuus, viikko 10, 4.3., Antti ja Rilla
    - Sustainable Travel Finland -ohjelma
    - ympäristösertifikaatit

    Klinikkatyöskentely, viikko 17, 22.4., Rilla ja Antti
    - Opiskelijoiden omien yritysideoiden sparrausta

    Päätösseminaari, viikko 21, 20.5.., Rilla ja Antti
    - Portfolion esittely: vastuullisen yrityksen/liikeidean kehittäminen

    Ryhmä
    • CONTACT
    • REB2PC1
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Jos haluat ahotoida opintojakson, niin ota ensin yhteyttä kurssin ohjaajiin.

    Opettaja

    Antti Kurhinen, Rilla Engblom

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä).

    Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä).

    Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä).

    Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn (10 pistettä).

    Koulutus

    RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5