•   Elämysmuotoilun prosessit ja työkalut TOU003AS2A-3014 20.10.2025-12.12.2025  5   (RE3PCTOUM, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintokokonaisuuden käytyään opiskelija
    * ymmärtää elämysmuotoilun prosessin sekä sen merkityksen elämyksiin ja transformaation pohjautuvien tuotteiden kehittämisessä;
    * osaa käyttää ja analysoida elämysmuotoilunprosessia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä;
    * osaa käyttää ja arvioida muotoilun menetelmiä ja työkaluja merkityksellisen kokemuksen suunnittelussa.
    * osaa rakentaa prototyyppejä ja visualisoida konsepteja.
    Sisältö
    * Elämysmuotoilun prosessi
    * Elämysmuotoilun menetelmät ja työkalut
    * Asiakokemus ja kokemuksellisuuden prosessi
    * Asiakasarvon ja merkityksen luominen
    * Tunnekokemus elämyksessä
    * Kokemusmaiseman yhteisluominen
    * Prototypointi ja nopea testaus
    * Inklusiivinen muotoilu
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
    -Osaa arvioida välttävästi elämysmuotoilun prosessia.
    -Tunnistaa välttävästi elämysmuotoilun menetelmät ja työkalut.
    -Osaa selittää välttävästi asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuuden prosessin.
    -Osaa välttävästi ilmaista arvon ja merkityksellisyyden luomisen asiakkaalle.
    -Osaa keskustella välttävästi asiakkaiden tunnekokemuksesta elämyksessä.
    -Tunnistaa kokemusmaiseman yhteisluomisen välttävästi.
    -Osaa rakentaa elämyksen prototyypin ja visualisoida konseptin välttävästi.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Osaa arvioida hyvin elämysmuotoilun prosessia. Osaa tunnistaa hyvin elämysmuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Osaa selittää hyvin asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuuden prosessin. Osaa ilmaista hyvin asiakkaiden arvon ja merkityksen luomisen. Osaa keskustella hyvin asiakkaiden tunnekokemuksesta. Osaa tunnistaa hyvin kokemusmaiseman yhteisluomisen. Osaa soveltaa hyvin prototyyppejä elämyksen ja konseptin visualisointiin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Osaa arvioida erinomaisesti elämysmuotoilun prosessia. Osaa tunnistaa ja käyttää elämysmuotoilun menetelmiä ja työkaluja erinomaisesti. Osaa selittää ja suunnitella erinomaisesti asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuusprosessin. Osaa ilmaista ja esittää arvon luonnin ja merkityksen muodostumisen erinomaisesti. Pystyy keskustelemaan kriittisesti asiakkaiden tunnekokemuksesta. Osaa tunnistaa ja suunnitella kokemusmaiseman yhteisluomista. Osaa suunnitella ja valmistaa erinomaisesti elämyksen kokemuksen prototyypin ja visualisoida sillä konseptin.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Contact, päiväopiskelijoiden toteutus.
    Lähiopetus, läsnäolo kontaktitunneilla vähintään 75%.

    Kontaktiopetus sisältää yhteisiä luentoja, pienryhmätehtäviä, kokemusten jakamista sekä vertaisoppimista.
    itsenäinen opiskelu sisältää oppimis- ja ryhmätehtäviä.
    Opetuksessa käytetään osallistavia ja soveltavia oppimismenetelmiä ja itsenäisen työskentelyn ohjausta. Projekti (matkailupalveluelämys tai tapahtumasuunnitelma) toimeksiantajalle.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    1. Tarssanen, S. 2009. Elämystuottajan käsikirja.
    2. Hänninen, E. 2016. Elämystalouden käsikirja. https://docplayer.fi/1975539-Elamystalouden-kasikirja.html
    3. Tussyadiah, I.P, 2014. Toward a theoretical foundation for Experience Design in Tourism
    4. Pine, B.J &Gilmore, J.H. 1998. Welcome to the Experience Economy in Harvard Business Review
    5. Oppimisalustan aineistot

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään työelämään liittyviä esimerkkejä ja voidaan toteuttaa projekti toimeksiantajalle.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla käytetään myös alan kansainvälistä aineistoa, kirjallisuutta ja esimerkkejä.

    Ajoitus

    20.10.2025 - 12.12.2025

    Oppimistehtävät

    Arvioitavia tehtäviä 4: elämyskolmio ja elämyksen ulottuvuudet ja inklusiivisuus - yksilötehtävät. Projektisuunnitelma ja matkailuelämyksen tai tapahtuman suunnittelu elämysmuotoilun työkaluja käyttäen, sisältää yhteenvedon prosessista. Kurssin arvioitavat oppimistehtävät tarkentuvat kurssin ensimmäisellä kerralla. Oppimistehtävien ohjeet aikatauluineen löytyvät kurssialustalta. Arviointi: Yksilötehtävät Projektisuunnitelma, yhteenveto prosessista

    Aikataulu

    Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan 2 x 3 tuntia/viikko

    Viikkoteemat tarkentuvat projektin/toimeksiannon mukaan.

    Ryhmä
    • RE3PCTOUM
    • RE3PCTOUT
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö

    Opettaja

    Kati Naumanen, Päivi Forsblom, Heli Hajda-Kähkönen

    Paikkoja

    15 - 50

    Arviointitavat

    Oppimistehtävät sekä projekti toimeksiantajalle
    opettaja-, vertais- ja toimeksiantajapalaute

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5