•   Elämysmuotoilun prosessit ja työkalut TOU003AS2A-3001 16.01.2023-19.05.2023  5   (REB2PC1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintokokonaisuuden käytyään opiskelija
    * ymmärtää elämysmuotoilun prosessin sekä sen merkityksen elämyksiin ja transformaation pohjautuvien tuotteiden kehittämisessä;
    * osaa käyttää ja analysoida elämysmuotoilunprosessia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä;
    * osaa käyttää ja arvioida muotoilun menetelmiä ja työkaluja merkityksellisen kokemuksen suunnittelussa.
    * osaa rakentaa prototyyppejä ja visualisoida konsepteja.
    Sisältö
    * Elämysmuotoilun prosessi
    * Elämysmuotoilun menetelmät ja työkalut
    * Asiakokemus ja kokemuksellisuuden prosessi
    * Asiakasarvon ja merkityksen luominen
    * Tunnekokemus elämyksessä
    * Kokemusmaiseman yhteisluominen
    * Prototypointi ja nopea testaus
    * Inklusiivinen muotoilu
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
    -Osaa arvioida välttävästi elämysmuotoilun prosessia.
    -Tunnistaa välttävästi elämysmuotoilun menetelmät ja työkalut.
    -Osaa selittää välttävästi asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuuden prosessin.
    -Osaa välttävästi ilmaista arvon ja merkityksellisyyden luomisen asiakkaalle.
    -Osaa keskustella välttävästi asiakkaiden tunnekokemuksesta elämyksessä.
    -Tunnistaa kokemusmaiseman yhteisluomisen välttävästi.
    -Osaa rakentaa elämyksen prototyypin ja visualisoida konseptin välttävästi.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Osaa arvioida hyvin elämysmuotoilun prosessia. Osaa tunnistaa hyvin elämysmuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Osaa selittää hyvin asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuuden prosessin. Osaa ilmaista hyvin asiakkaiden arvon ja merkityksen luomisen. Osaa keskustella hyvin asiakkaiden tunnekokemuksesta. Osaa tunnistaa hyvin kokemusmaiseman yhteisluomisen. Osaa soveltaa hyvin prototyyppejä elämyksen ja konseptin visualisointiin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Osaa arvioida erinomaisesti elämysmuotoilun prosessia. Osaa tunnistaa ja käyttää elämysmuotoilun menetelmiä ja työkaluja erinomaisesti. Osaa selittää ja suunnitella erinomaisesti asiakaskokemuksen ja kokemuksellisuusprosessin. Osaa ilmaista ja esittää arvon luonnin ja merkityksen muodostumisen erinomaisesti. Pystyy keskustelemaan kriittisesti asiakkaiden tunnekokemuksesta. Osaa tunnistaa ja suunnitella kokemusmaiseman yhteisluomista. Osaa suunnitella ja valmistaa erinomaisesti elämyksen kokemuksen prototyypin ja visualisoida sillä konseptin.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Ryhmätyötä itsenäisesti ja lähiopiskelua

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali löytyy Moodlesta

    Työelämäyhteydet

    Projektityö Koillis-Uusimaan matkailun kehittämiseksi: RouteMAPP - projekti

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Materiaaleja kansainvälisistä lähteistä

    Ajoitus

    16.01.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä) Ennakkotehtävät: - suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.) - tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta - lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä Tuntien sisältö: - kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia) - ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia - elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä - tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 % Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista Blogin ohjeistus – 6.2. ma kello 8.30 – 11 Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15 9.15 – 10 Service design ja menetelmät Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista 10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä) 13.3. ma kello 8.30 – 11 Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 % Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen. 17.4. ma kello 8.30 – 11 Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15 Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching 8.5. ma kello 8.30 – 11 - esitykset ja palaute kurssista Projekti + esitys = 75 prosenttia - oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus) - elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 13.01.2023

    Aikataulu

    24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä)
    Ennakkotehtävät:
    - suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.)
    - tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta
    - lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä

    Tuntien sisältö:
    - kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia)
    - ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia


    - elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä
    - tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille

    Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 %
    Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista

    Blogin ohjeistus –


    6.2. ma kello 8.30 – 11

    Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15

    9.15 – 10 Service design ja menetelmät

    Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista

    10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä)

    13.3. ma kello 8.30 – 11

    Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching

    Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 %
    Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen.

    17.4. ma kello 8.30 – 11

    Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
    Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching



    8.5. ma kello 8.30 – 11
    - esitykset ja palaute kurssista

    Projekti + esitys = 75 prosenttia

    - oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus)
    - elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin

    Ryhmä
    • REB2PC1
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö

    Opettaja

    Antti Kurhinen, Niina Moilanen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Oppimistehtävät 1,2 ja projekti toimeksiantajalle
    opettaja-, vertais- ja toimeksiantajapalaute

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5