•   Tutkimuksellinen kehittäminen TKI2HM001-3024 16.01.2023-17.03.2023  5   (MAICTF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Toteutus perustuu viikoittaisiin opetuskertoihin verkossa sekä opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn, jonka tuotoksena syntyy opinnäytetyösuunnitelma.
    Sovellamme toteutuksella ns. flipped learning -menetelmää: Jokaiseen lähiopetuskertaan liittyy teema, johon opiskelija perehtyy alustavasti etukäteen tekemällä (lyhyen) tehtävän. Lähiopetuksessa opettaja luennoi teemasta sekä ohjaa ja keskustelee opiskelijoiden tutkimus- ja kehittämisprojektien valinnoista ja mahdollisuuksista.
    On suotavaa, että opiskelijalla on toteutuksen alkaessa opinnäytetyön aihe, josta hän on sopinut suuntautumisensa vetäjän kanssa. Näin opiskelija saa täys'mittaisen hyödyn ja tuen oman opinnäytetyön käynnistämiseen.
    Aineisto, tehtävät ja ohjeistus ovat toteutuksen Moodle-sivustolla.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät.
    Muu aineisto ilmoitetaan toteutuksen Moodle-sivustolla, joka aukeaa viimeistään 15.1.2023.

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Monivalintatentti on avoinna Moodlessa helmi-maaliskuussa.
    Opiskelija voi suorittaa sen kerran itse valitsemanaan aikana.
    Tentti perustuu kurssiaineistoon.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.01.2023 - 17.03.2023

    Oppimistehtävät

    1 Kurssiaktiivisuus, ml. osallistuminen lähiopetukseen ja viikoittaisten tehtävien tekeminen. Arvosana 0-5. Painoarvo 50 %. 2. Monivalintatentti. Arvosana 0-5. Painoarvo 50% 2 Opinnäytetyösuunnitelma. Hylätty/Hyväksytty

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 13.01.2023

    Aikataulu

    Verkko-opetus torstaisin kello 17.40-20.30 Zoomissa 16.1.- 16.3.2023.
    Linkki tulee Moodleen.

    Ryhmä
    • MAICTF
    • EVENING
    • MAENTF
    • MADIGF
    • ONLINE
    • MASALF
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    -

    Opettaja

    Hanna Rajalahti

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    1 Kurssiaktiivisuus, ml. viikoittaisten tehtävien tekeminen. Arvosana 0-5. Painoarvo 50 %.
    2. Monivalintatentti. Arvosana 0-5. Painoarvo 50%
    2 Opinnäytetyösuunnitelma. Hylätty/Hyväksytty

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5