•   Tutkimuksellinen kehittäminen TKI2HM001-3017 28.03.2022-20.05.2022  5   (MAICTF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso perustuu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn, jonka tuotoksena syntyy opinnäytetyösuunnitelma. Aineisto tehtävät ja ohjeistus ovat opintojakson Moodle-sivustolla. Opintojaksoon sisältyy 4 kappaletta Zoom-keskusteluja, joihin osallistuminen on suositeltavaa. Henkilökohtainen ohjaus on saatavilla Zoom-keskusteluissa.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
    Muu aineisto ilmoitetaan Moodle alustalla, joka aukeaa viimeistään 28.3.2022.

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    28.03.2022 - 20.05.2022

    Oppimistehtävät

    1 Monivalintatehtävä (painoarvo 30%) 2 Opinnäytetyösuunnitelma (painoarvo 70%)

    Aikataulu

    Verkkokeskustelut Zoomissa (linkki Moodlessa)
    1 Ke 6.4.2022 klo 17.40-20.30 TUTKIMUKSEN TAVOITE JA TUTKIMUSKYSYMYKSET
    2 Ke 20.4.2022 klo 17.40-20.30 TEOREETTINEN VIITEKEHYS
    3 Ke 4.5.2022 klo 17.40-20.30 TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISMENETELMÄT 1
    4 Ke 18.5.2022 klo 17.40-20.30 TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISMENETELMÄT 2

    Ryhmä
    • MAICTF
    • MALEAF
    • MAPO
    • MACOMF
    • MAEXPFHA
    • MAENTF
    • VIRTUAL
    • MADIGF
    • MASTRF
    • MASALF
    Opettaja

    Hanna Rajalahti, Juha Olava

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    1 Monivalintatehtävä (painoarvo 30%)
    2 Opinnäytetyösuunnitelma (painoarvo 70%)

    Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan Moodlessa.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5