Lähiopetus Zoomissa tiistaisin klo 11-13.45
Opintojaksotehtävinä on 3-8 tehtävää, osittain vapaavalintaisesti tehtäviä. 2 tehtävistä on pakollisia. Tehtävät tehdään parityönä, Exam-tentti on yksilötekemistä.
Opettajat ohjaavat Zoomissa tehtävien tekemiseen ja antavat ryhmäpalautteen.
Sähköposti: kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. Luettavissa: https://www.ellibslibrary.com/haagahelia/9789526350844. Luettu: 23.3.2020.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy 2019. Ohje pitkien raporttien laatimiseen. Luettavissa: https://student.home.haaga-helia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/1202 . Luettu: 23.3.2020.
LAB8 Service Experience Laboratory 2019. TOOLKIT - 42 työkalua palveluiden ja elämyksien kehitykseen. Luettavissa: http://www.lab8.fi/tool-factory. Luettu: 23.3.2020.
Viikoittaiset lisämateriaalit ja tehtävät tulevat kunkin aiheen kohdalle Moodleen.
Opintojaksolla on 2-3 vierailijaluennoitsijaa. Mahdollisesti Visit Finlandista, Haaga-Helian kaupallisista palveluista ja Haaga-Helian kirjastopalveluista.
Haagan toimipiste
Monivalintatentti Moodlessa 16.3.2021
Suomi
Kansainväliset alan tietolähteet
18.01.2021 - 19.03.2021
Tehdään parityönä 3-8 tehtävää: 1. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 2 x A4, palautus 31.1. mennessä, max. 10 p. 2. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Palautus 7.2. mennessä, max 15 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtävää 3. 3. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus 28.2. max 25 p. (Laadullinen tutkimus: tehkää 2 haastattelua liittyen kotimaan joulun ja uuden vuoden ajan matkailuun, nauhoittakaa ja litteroikaa) 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus: tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena), palautus 21.2. max 15 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus 7.3. max 10 p. 6. Tee annetusta materiaalista kuvioita, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palauta PowerPoint-muotoisena tiedostona. Palautus viimeistään 14.3. max 15 p. 7. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimentelmistä 16.3.2021 klo 11-12.00, max 15 p. Bonustehtävät, mahdollisuus tehdä yksi, palautus Moodleen viimeistään 21.3.2021 Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus 2-3 x A4, max 15 p.
04.01.2021 - 15.01.2021
Tiistaisin Zoomissa klo 11-13.45 Zoomissa, talvilomaviikolla 23.2 ei opetusta
1. viikko 19.1.: Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
2. viikko 26.1.: Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu
Viikon osaamistavoitteet:
Tutkimuksen ja kehittämistyön suunnittelun perusperiaatteet (kirjan sivut 22-48)
Opinnäytetyön kokonaisuuden hahmottaminen
3. viikko 2.2.: Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
Viikon osaamistavoitteet:
Tutustu tiedonhakuun ja tietoperustan rakentamiseen (kirjan sivut 28-35 )
Tämän viikon jälkeen osaat hakea ja hyödyntää omana alasi tietolähteitä
Osaat arvioida löytämiäsi tietolähteitä kriittisesti ja hyödyntää niitä tutkimuksellisessa kehittämistehtävässä
4 ja 5. viikko: 9.2. Kvalitatiiviset menetelmät -Kotimaan matkailijoiden haastattelu koskien joulun ja uuden vuoden ajan matkailua Suomessa.
Haastattelette kaksi kotimaan matkailijaa fyysisesti läsnäollen, puhelimitse tai /Teams-puhelun avulla, litteroitte haastattelun ja kirjoitatte Haaga-Helian pitkän raportointimallin mukaisesti kansilehden, johdannon, tutkimusmenetelmän kuvauksen, tulokset ja pohdinnan. Lisäksi raportissa tulee olla lähdeluettelo ja liitteenä käyttämäsi haastattelurunko.
Tutkimusaihe on "Suomalaisten kokemuksia joulun ja uuden vuoden ajan kotimaan matkailusta" valitun kohderyhmän mukaan (esim. nuoret aikuiset, seniorit, lapsiperheet jne.)
4. ja 5.viikko 16.2: Kvantitatiiviset menetelmät
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät, mitä tarkoitetaan määrällisellä tutkimuksella
Osaat laatia Webropol-kyselyn ja raportoida tulokset
23.2. talvilomaviikko
6. viikko 2.3. : Ideointi-, kehittämis- ja innovointimenetelmät
7. Viikko 9.3.: Tutkimus- ja kehittämistyön raportoinnista: kuviot, taulukot ja muu infografiikka, opinnäytetyö Haagassa
Viikon osaamistavoitteet:
Osaat laatia erilaisia kuvioita, taulukoita ja modernia infografiikkaa
Osaat raportoida tuloksiasi
Tunnet opinnäytetyön vaatimukset
8.Viikko, Moodle-tentti 16.3. klo 11-12.00.
Opintojaksotehtävästä saa palautetta lähiopetuksessa sekä palautetusta tehtävästa ja videoesityksestä tehtävän arvioinnin yhteydessä.
Examissa tehdystä tentistä jokainen saa sähköpostiin tiedon tentin pistemäärästä.
Saija Laitinen, Kristiina Adamsson
15 - 30
Opettajat arvioivat opintojaksotehtävän ja tentin. Tehtävien arviointikriteerit ja pisteytys on kerrottu jokaisessa tehtävänannossa. Tentissä on monivalintatehtäviä, jotka ovat oikein (= 1 p.) tai väärin (= 0 p.)
Opintojaksotehtävä ja tentti on suoritettava hyväksytysti.
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
3.00 op
H-5