•   Opinnäytetyö, vaihe 1 THE7HM701-3001 01.08.2023-31.05.2024  10   (LIAM22, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Haaga-Helian Master-opinnoissa opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä. Sen tavoitteena on osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja kehittää ratkaisuja työelämän kannalta olennaiseen ongelmaan, kuten Valtioneuvoston asetus (423/2005, §7) ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöstä linjaa:

    Ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opinnäytetyö aloitetaan opintojen alkuvaiheessa, viimeistään toisen lukuvuoden alussa, jotta sen teossa voidaan hyödyntää muita opintoihin kuuluvia pakollisia ja valinnaisia opintojaksoja.

    Opinnäytetyöhön linkittyy pakollinen opintojakso TKI2HM001 Tutkimuksellinen kehittäminen, jolla opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiin ja jonka aikana hän laatii opinnäytetyösuunnitelman.
    Sisältö
    Master-opinnäytetyö sisältää seuraavat osat:
    - Aihe-ehdotuksen tekeminen ja opinnäytetyösuunnitelman kirjoittaminen
    - Itsenäinen kehittämistehtävä
    - Ryhmä- ja/tai yksilöohjaus
    - Muut työpajat ja seminaarit
    - Opinnäytetyön raportointi ja esittäminen
    - Kypsyysnäyte

    Opinnäytetyö on teknisesti jaettu kolmeen 10 opintopisteen vaiheeseen. Ensimmäinen vaihe sisältää seuraavat asiat:
    - Opinnäytetyön suunnitelman täsmentäminen sekä opinnäytetyön aloittaminen
    - Teoreettisen viitekehyksen rakenteen ja alustavan menetelmäluvun kirjoittaminen sekä keskeisten käsitteiden määrittely
    - Suuntautumisen toimintaan osallistuminen (vähintään kaksi suuntautumisen iltaa tai muu sovittu aktiivisuus)
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5. Arviointialue Tulokset painotetaan kahdella.

    • Aihe ja tavoite: Aihe on tavanomainen, ja sen merkitys toimeksiantajan tai/ja työelämän näkökulmasta on kuvattu ohuesti. Tavoitetta ja rajauksia on kuvattu.
    • Teoreettinen viitekehys: Lähteitä on niukasti tai ne eivät ole olennaisia työssä. Lähteitä on käytetty sattumanvaraisesti. Lähteiden välillä on niukasti vuoropuhelua. Keskeiset käsitteet on määritelty heikosti tai ei ollenkaan. Teoreettinen viitekehys on kuvattu heikosti.
    • Metodologia: Menetelmävalintoja on perusteltu heikosti. Menetelmät soveltuvat huonosti työhön. Tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutus ja kuvaus on puutteellinen ja epälooginen.
    • Tulokset: Tulokset on esitetty heikosti. Tulosten ja tavoitteen yhteys on jäsennetty suppeasti. Tulosten hyödyllisyys ja arvo on perusteltu puutteellisesti. Niiden yhteyttä teoreettiseen viitekehykseen ei ole osoitettu.
    • Raportointi: Raportin rakenne on osin epäjohdonmukainen ja sisältö jäsennetty osin epäloogiseen järjestykseen. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat paikoittain heikkoja. Raportoinnin ohjeita on noudatettu heikosti.
    • Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opiskelijan panos itsenäiseen työskentelyyn on ollut osin heikkoa. Työ ei ole edennyt aikataulun mukaisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5. Arviointialue Tulokset painotetaan kahdella.

    • Aihe ja tavoite: Aihe on ajankohtainen, ja sen merkitys on perusteltu hyvin toimeksiantajan tai/ja työelämän näkökulmasta. Tavoite ja rajaukset on kuvattu pääosin selkeästi toimeksiantajan tai/ja työelämän kannalta.
    • Teoreettinen viitekehys: Vertaisarvioituja ja kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty. Lähteitä on käytetty pääosin tarkoituksenmukaisesti ja osin kriittisesti. Lähteiden välillä on jonkin verran vuoropuhelua. Keskeisiä käsitteitä on tunnistettu ja määritelty. Teoreettinen viitekehys tukee työn tavoitetta.
    • Metodologia: Menetelmävalinnat on kuvattu oleellisin osin, mutta niiden perustelut ovat puutteellisia. Menetelmät soveltuvat työhön. Tutkimus- ja kehittämisprosessi on toteutettu ja kuvattu pääosin selkeästi ja sen merkitystä suhteessa tavoitteeseen on pohdittu.
    • Tulokset: Tulosten vastaavuus tavoitteisiin on nähtävissä. Tulosten hyödyllisyys ja arvo on perusteltu. Niiden yhteys teoreettiseen viitekehykseen on osoitettu.
    • Raportointi: Raportin rakenne on jokseenkin johdonmukainen ja sisältö jäsennetty loogisesti. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat hyvällä tasolla. Raportoinnin ohjeita on noudatettu. Sisältöä havainnollistavat kuvat ja taulukot on tehty ohjeita noudattaen ja liittyvät käsiteltävään asiaan.
    • Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opiskelija on kyennyt ottamaan vastaan ohjausta ja osoittanut kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Työ on valmistunut lähes aikataulussa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5. Arviointialue Tulokset painotetaan kahdella.

    • Aihe ja tavoite: Aihe sisältää innovatiivisia ulottuvuuksia. Sen merkitys on perusteltu yleisemminkin kuin toimeksiantajan tai/ja työelämän näkökulmasta. Tavoite on kuvattu erittäin selkeästi. Rajaus on perusteltu ja kuvattu täsmällisesti tavalla, joka ohjaa työn sisältöä ja rakennetta.
    • Teoreettinen viitekehys: Työlle olennaisia, vertaisarvioituja ja kansainvälisiä lähteitä on käytetty tarkoituksenmukaisesti, kriittisesti ja tavoitteiden kannalta perustellusti. Lähteiden välillä on runsaasti vuoropuhelua. Käsitteiden käyttö on hallittua ja perusteltua. Teoreettinen viitekehys osoittaa perehtyneisyyttä erilaisiin näkemyksiin ja tukee erinomaisesti työn tavoitetta.
    • Metodologia: Menetelmävalinnat on kuvattu yksityiskohtaisesti, perustellusti ja kriittisesti. Menetelmät soveltuvat erinomaisesti työhön. Tutkimus- ja kehittämistyön kokonaisuus, vaiheet ja eteneminen on toteutettu ja kuvattu erinomaisesti.
    • Tulokset: Tulokset vastaavat erinomaisesti tavoitteisiin. Tulosten arvoa on pohdittu ja perusteltu erinomaisesti. Työn yleistettävyyttä on pohdittu, ja tulokset ovat osin hyödynnettävissä laajemmin. Tuloksia on arvioitu kiitettävästi suhteessa teoreettiseen viitekehykseen.
    • Raportointi: Raportti muodostaa tasapainoisen kokonaisuuden, jossa osien merkitys on hyvin perusteltu. Raportti etenee vaiheesta toiseen johdonmukaisella tavalla. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat erinomaisella tasolla. Raportoinnin ohjeita on noudatettu erinomaisesti. Sisältöä havainnollistavat kuvat ja taulukot on tehty ohjeita noudattaen, ne ovat informatiivisia ja tuovat lisäarvoa käsiteltävään asiaan.
    • Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opiskelija on osoittanut kykyä mukautua prosessin aikaisiin yllättäviin haasteisiin sekä vaativaan, itsenäiseen asiantuntijatyöhön. Työ on edennyt aikataulun mukaisesti.

    Toimipiste

    Vierumäen toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2023 - 31.05.2024

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2023 - 13.06.2023

    Ryhmä
    • LIAM22
    • LIAM23
    • LIAM20
    • LIAM21
    Opettaja

    Tiina Laiho, Pekka Clewer, Paula Harmokivi-Saloranta, Outi Leppälä-Pekkinen, Kirsi Hämäläinen

    Paikkoja

    10 - 50

    Koulutus

    LIAM Liikunta-alan koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5