•   Ruotsin liikekieli 2 SWE4LS202-3039 01.01.2024-16.05.2024  5  +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija hallitsee suhdetoimintaan liittyvän viestinnän pohjoismaisessa yritysverkostossa sekä pohjoismaisen liikeviestinnän sekä kirjallisesti että suullisesti.

    Opiskelija
    ymmärtää kaupankäynnin tavat pohjoismaisilla markkinoilla.
    selviytyy liike-elämän tavallisista tilanteista kirjallisesti ja suullisesti.
    osaa hoitaa ruotsin kielellä Pohjoismaisessa yritysverkostossa suhdetoimintaviestintää.
    pystyy suunnittelemaan ja järjestämään matkoja ja kongresseja.
    osaa laatia eri tilanteisiin tyylilajiltaan sopivia dokumentteja ja viestejä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ruotsin liikekieli 1 (swe1ls201) tai vastaava osaaminen
    Sisältö
    Opintojaksolla keskustellaan yrityksen asemasta pohjoismaisilla markkinoilla, perehdytään lähemmin kaupankäynnin eri tilanteisiin, tapoihin ja kulttuuriin sekä keskustellaan liikeviestinnän muodoista ja tyyleistä. Keskustellaan myös pohjoismaisesta yrityskulttuurista ja viestinnästä, tutkitaan eri tyylilajeja ja laaditaan erilaisia liike-elämän viestejä. Opintojaksolla opiskellaan case-pohjalta ja harjoitellaan myös suullisia tilanteita. Opintojaksoa suositellaan muillekin kuin ruotsia yhtenä pääkielenään lukeville.

    yritys markkinoilla
    pohjoismainen kauppa
    kaupankäynnin tilanteet
    asiakastiedotteet
    tarjouspyynnöt ja tarjoukset
    myyntikirjeet
    tilaukset ja tilausvahvistukset
    reklamaatiot ja vastaukset reklamaatioihin
    liikeviestinnän puhelintilanteet

    kutsut
    onnittelut
    tervehdykset ja toivotukset
    saatekirjeet
    matkoihin liittyvät viestit
    kongressikutsut ja -ohjelmat
    PR-sanasto
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija hallitsee suppeasti keskeiset taidot ja käsitteet pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, ymmärtää tyylilajien merkityksen viestinnässä kaupankäynnin eri tilanteissa ja osaa soveltaa opittuja malleja ja hallitsee keskeisen ammattisanaston. Yksinkertaiset viestit ovat sisällöllisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa hyödyntää sujuvasti keskeisiä taitoja ja käsitteitä pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, osaa valita kaupankäynnin tilanteeseen ja kulttuuriin soveltuvia tyylejä sekä perustella valintansa. Opiskelija pystyy laatimaan asiallisia PR-viestejä käyttämällä aihepiirin keskeistä sanastoa. Opiskelija pystyy laatimaan asiallisia viestejä käyttämällä liikeviestinnän keskeistä sanastoa. Opiskelijan tuottama kieli on melko sujuvaa ja johdonmukaista, ja oikeakielisyys on hyvää. Viestejä voisi usein käyttää sellaisinaan.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa hyödyntää asiantuntevasti keskeisiä taitoja ja käsitteitä pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, osaa valita ja arvioida kriittisesti kaupankäynnin tilanteeseen ja kulttuuriin soveltuvia tyylejä. Opiskelija käyttää monipuolisesti liikeviestinnän ammattisanastoa ja osaa soveltaa muita työelämässä/opintojaksolla hankkimiaan taitoja. Opiskelija käyttää monipuolisesti PR-viestintään liittyvää ammattisanastoa ja osaa soveltaa muita työelämässä/opintojaksolla hankkimiaan taitoja. Opiskelijan tuottama kieli on sujuvaa ja johdonmukaista, ja oikeakielisyys on erinomaista. Viestejä voisi käyttää sellaisenaan.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodle

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2024 - 16.05.2024

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 12.06.2023

    Opettaja

    Marketta Keisu

    Paikkoja

    15 - 45

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5