Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija hallitsee suhdetoimintaan liittyvän viestinnän pohjoismaisessa yritysverkostossa sekä pohjoismaisen liikeviestinnän sekä kirjallisesti että suullisesti.
Opiskelija
ymmärtää kaupankäynnin tavat pohjoismaisilla markkinoilla.
selviytyy liike-elämän tavallisista tilanteista kirjallisesti ja suullisesti.
osaa hoitaa ruotsin kielellä Pohjoismaisessa yritysverkostossa suhdetoimintaviestintää.
pystyy suunnittelemaan ja järjestämään matkoja ja kongresseja.
osaa laatia eri tilanteisiin tyylilajiltaan sopivia dokumentteja ja viestejä.
Opintojaksolla keskustellaan yrityksen asemasta pohjoismaisilla markkinoilla, perehdytään lähemmin kaupankäynnin eri tilanteisiin, tapoihin ja kulttuuriin sekä keskustellaan liikeviestinnän muodoista ja tyyleistä. Keskustellaan myös pohjoismaisesta yrityskulttuurista ja viestinnästä, tutkitaan eri tyylilajeja ja laaditaan erilaisia liike-elämän viestejä. Opintojaksolla opiskellaan case-pohjalta ja harjoitellaan myös suullisia tilanteita. Opintojaksoa suositellaan muillekin kuin ruotsia yhtenä pääkielenään lukeville.
yritys markkinoilla
pohjoismainen kauppa
kaupankäynnin tilanteet
asiakastiedotteet
tarjouspyynnöt ja tarjoukset
myyntikirjeet
tilaukset ja tilausvahvistukset
reklamaatiot ja vastaukset reklamaatioihin
liikeviestinnän puhelintilanteet
kutsut
onnittelut
tervehdykset ja toivotukset
saatekirjeet
matkoihin liittyvät viestit
kongressikutsut ja -ohjelmat
PR-sanasto
Opiskelija hallitsee suppeasti keskeiset taidot ja käsitteet pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, ymmärtää tyylilajien merkityksen viestinnässä kaupankäynnin eri tilanteissa ja osaa soveltaa opittuja malleja ja hallitsee keskeisen ammattisanaston. Yksinkertaiset viestit ovat sisällöllisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä.
Opiskelija osaa hyödyntää sujuvasti keskeisiä taitoja ja käsitteitä pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, osaa valita kaupankäynnin tilanteeseen ja kulttuuriin soveltuvia tyylejä sekä perustella valintansa. Opiskelija pystyy laatimaan asiallisia PR-viestejä käyttämällä aihepiirin keskeistä sanastoa. Opiskelija pystyy laatimaan asiallisia viestejä käyttämällä liikeviestinnän keskeistä sanastoa. Opiskelijan tuottama kieli on melko sujuvaa ja johdonmukaista, ja oikeakielisyys on hyvää. Viestejä voisi usein käyttää sellaisinaan.
Opiskelija osaa hyödyntää asiantuntevasti keskeisiä taitoja ja käsitteitä pohjoismaiseen yrityskulttuuriin liittyvässä suhdetoimintaviestinnässä sekä pohjoismaisessa liikeviestinnässä kirjallisesti ja suullisesti, osaa valita ja arvioida kriittisesti kaupankäynnin tilanteeseen ja kulttuuriin soveltuvia tyylejä. Opiskelija käyttää monipuolisesti liikeviestinnän ammattisanastoa ja osaa soveltaa muita työelämässä/opintojaksolla hankkimiaan taitoja. Opiskelija käyttää monipuolisesti PR-viestintään liittyvää ammattisanastoa ja osaa soveltaa muita työelämässä/opintojaksolla hankkimiaan taitoja. Opiskelijan tuottama kieli on sujuvaa ja johdonmukaista, ja oikeakielisyys on erinomaista. Viestejä voisi käyttää sellaisenaan.