•   Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen SER042AS2A-3002 03.02.2025-31.07.2025  3   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelukokemuksen kehittämisen merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun menetelmien soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa tai uutta palvelua asiakaslähtöisesti palvelukokemuksen parantamiseksi.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on suorittanut opintojakson SER033AS2A Palvelumuotoiluajattelu tai hankkinut muulla tavalla vastaavan osaamisen.
    Opintojaksot SER033AS2A Palvelumuotoiluajattelu 2 op yhdessä SER042AS2A Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen 3 op vastaavat Liiketalouden tradenomitutkinnon opintojaksoa SER006AS2A Palvelumuotoilun perusteet 5 op.
    Sisältö
    Palvelumuotoiluajattelu opintojaksolla opittujen palvelumuotoilun menetelmien soveltaminen asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    - hyödyntää palvelumuotoilun prosessia ja yksittäisiä menetelmiä asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
    - tietää palvelukokemuksen merkityksen palvelukehittämisessä
    - tunnistaa palvelun laatuun vaikuttavat tekijät
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    - osaa hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä määritellyssä palveluympäristössä
    - osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
    - osaa määritellä palvelukokemuksen tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    - osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä palveluympäristö huomioon ottaen
    - osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta perustuen kerättyyn asiakasymmärrykseen
    - osaa määritellä perustellen miten palvelun laatua tulisi kehittää asiakaan näkökulmasta

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson aikana opiskelija tutustuu palvelumuotoilun prosessiin työkaluihin ja menetelmiin tuplatimanttimallin mukaisesti. Menetelmistä tutuksi tulevat mm. asiakaspersoona, palvelupolku, arvolupaus, ideoinnin menetelmiä, sekä palvelun prototypointi.

    Opintojakso suoritetaan itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä. Suoritus koostuu monivalintatenteistä ja palautettavista tehtävistä. Opintojaksolla opiskelija tarkastelee valitsemaansa palvelua ja soveltaa siihen annettuja työkaluja ja menetelmiä.

    Kaikki tehtävät tulee palauttaa 31.7.2025 mennessä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent. Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing. Moodlessa saatavilla oleva muu materiaali ja artikkelit.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    03.02.2025 - 31.07.2025

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2025 - 06.06.2025

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • AVOINAMK
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Opettaja

    Kristiina Laine

    Paikkoja

    30 - 100

    Koulutus

    AVO Avoin ammattikorkeakoulu

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    3.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5