Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössä, Viestinnän perusteet kotimaisilla kielillä (Suomi), Orientaatio ICT- ja liiketoiminta, Yrityksen toiminnot ja ICT-alan sopimukset tai vastaavat tiedot.
Opiskelija
- oppii teorian ja käytännön harjoittelun kautta ratkaisumyynnin prosessin ja sen eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita sekä neuvottelutaitoja
- hahmottaa vaativan ratkaisumyyntityön osa-alueet ja oman asiantuntijaroolinsa siinä
Sisältö
- Ratkaisumyynnin prosessi
- Tarjouksen laatiminen
- Ratkaisumyynnin neuvottelut
Tämä toteutus on virtuaalinen toteutus, jossa voi mahdollisesti olla kaksi 45 min virtuaalista myyntineuvottelua päiväaikaan, kaksi 45 minuutin lähitapaamisena toteutettua myyntineuvottelua päiväaikaan sekä mahdollinen liike-elämän edustajan vetämä lähiopetusmuotoinen työpaja, joka myös pyritään videoimaan.
Oppiminen tapahtuu ratkaisumyyntitiimeissä.
- Eades, K. 2004. The New Solution Selling, The Revolutionary Sales Process That is Changing the Way People Sell. McGraw-Hill.
- Eades, K. & Touchstone, J. & Sullivan, T. 2005. Solution Selling Fieldbook. McGraw-Hill.
- Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita.
- Roune, T. & Korpela, E. Joki. 2008. Tuloksia ratkaisujen myyntiin. Readme.fi. Jyväskylä.
- Muu opettajan jakama materiaali
Opintojakson myynti-caset perustuvat yritysten todellisiin tarjous- ja myyntiprojekteihin.
Pasilan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä aineistoa. Myynti-caset voivat olla kansainväliseen myyntiin liittyviä.
22.08.2022 - 16.12.2022
Oppimistehtävät perustuvat myynti-caseihin, joissa seurataan ratkaisumyyntiprosessia.
13.06.2022 - 19.08.2022
Aikataulu syksy 2020: https://haagahelia-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/h01207_haaga-helia_fi/EcIi6y61QjFEmqZ_CxFX_icBbEFPAsqZJt7kdlhUK6n01g?e=wWlROq
Tarkempi aikataulu ilmoitetaan opintojakson alkaessa oppimisalustalla.
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä- tai monimuotototeutuksena TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen (AHOT) TAI
d. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Palaute tiimeille annetaan kaikista tehtävistä sekä neuvotteluista joko välittömästi suullisesti tai kirjallisesti opettajan ja/tai vertaisarviointiryhmän toimesta tai arvioinnin yhteydessä opettajan toimesta.
Tuomo Ryynänen
15 - 40
Opettaja arvioi palautetut tehtävät ja tiimin suorituksen neuvotteluissa. Lisäksi käytetään tukena vertaisarviointia sekä tiimin itsearviointia.
HETI Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
0.00 op
5.00 op
H-5