Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
• määrittää myynnin johtamisen osa-alueet ja ymmärtää johtamisen merkityksen yrityksen ja asiakasstrategioiden toteuttamisessa
• tunnistaa myynnin suunnitteluun, organisointiin ja tavoiteasetantaan sekä suorituksen mittaamiseen vaikuttavia tekijöitä
• määrittää lähiesimiehen tehtävät ja soveltaa myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
Opintojakso sijaitsee liiketalouden tradenomi-tutkinnon Myynti ja asiakkuudet -suuntautumisessa. Suositeltavaa on että opiskelija on suorittanut opintojaksot Kilpailu- ja kasvustrategiat sekä Myynnin tietojärjestelmät tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso tutkii myynnin johtamista neljän eri osa-alueen näkökulmasta:
1) Strategia. Myynnin strategian rakentaminen, ja tavoiteasetanta.
2) Organisointi. Myynnin organisointi ja asiakkuuksien tavoitteellinen myynnillinen johtaminen.
3) Seuranta. Myyntimahdollisuuksien ja myyntisuoritusten tiedolla johtaminen.
4) Esimiestyö. Myynnin esimiehen tehtävät ja roolit, coaching ja myyntitiimin koulutus.
Lisäksi opintojaksolla kehitetään myyntijohtajan osaamistaitoja ja käsitellään myynnin etiikkaa.
• tunnistaa myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• tunnistaa yrityksen strategiaa toteuttavan ja monikanavaisuutta hyödyntävän myyntisuunnitelman osat
• tunnistaa myynnin organisointiin ja tavoiteasetantaan sekä suorituksen mittaamiseen liittyvät käsitteet
• tunnistaa myyntimahdollisuuksien johtamisen periaatteen
• tunnistaa lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet pääpiirteissään, mutta asettuu yleensä alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.
• osaa soveltaa myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• osaa valita asioita yrityksen strategiaa toteuttavaan ja monikanavaisuutta hyödyntävään myyntisuunnitelmaan
• ymmärtää myynnin organisointiin ja tavoiteasetantaan sekä suorituksen mittaamiseen vaikuttavia tekijöitä
• ymmärtää myyntimahdollisuuksien johtamisen mallin
• tuntee lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet
• osaa asettua sekä lähiesimiehen että alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.
• osaa hyödyntää myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• osaa tehdä hyvän strategiaa toteuttavan ja monikanavaisuutta hyödyntävän myyntisuunnitelman
• osaa organisoida myynnin ja asettaa sille sopivat tavoitteet
• osaa laatia myyntimahdollisuuksien johtamisen mallin
• tuntee erinomaisesti myynnin lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet.
• osaa asettua erinomaisesti sekä lähiesimiehen että alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.