•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3192 12.01.2026-31.05.2026  5   (DEMO) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä toteutus on tarkoitettu aiemmin hankitun osaamisen näyttämiseen. Mikäli haluat osallistua opintojakson opetukseen, ilmoittaudu Pepissä toiseen toteutukseen. Tällä toteutuksella ei siis saa opetusta, vaan osoitetaan aiemmin hankittu osaaminen näyttötehtävällä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ks. Moodle

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Voit osallistua Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson näyttöön vain kerran. Näytöstä saatua hyväksyttyä arvosanaa ei voi poistaa, eikä sitä voi mennä korottamaan normaalille toteutukselle.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    12.01.2026 - 31.05.2026

    Oppimistehtävät

    Ks. näyttömoodle

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2025 - 15.05.2026

    Aikataulu

    Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Voit palauttaa näyttötehtävän sinulle parhaiten sopivana ajankohtana, kevätlukukaudella 2025 kuitenkin viimeistään 16.5.2025. Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan seuraavan kuukauden aikana.

    Ryhmä
    • DEMO
    Opettaja

    Timo Rima, Riitta Räisänen

    Paikkoja

    1 - 250

    Arviointitavat

    Mikäli olet saamassa näytöstä arvosanan 1–2, opettaja kysyy, kirjataanko arviointi. Mikäli sitä ei kirjata, sinun tulee suorittaa opintojakso osallistumalla johonkin toteutukseen.
    Mikäli olet saamassa näytöstä arvosanan 3-5, arviointi kirjataan sinulle automaattisesti.

    Voit osallistua Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson näyttöön vain kerran. Näytöstä saatua hyväksyttyä arvosanaa ei voi poistaa, eikä sitä voi mennä korottamaan normaalille toteutukselle.

    Koulutus

    AVO Avoin ammattikorkeakoulu, TRALI Tradenomi liiketalous, TRATI Tradenomi tietojenkäsittely, RESTO Restonomi, RESRU Restonomi ruokatuotanto, LIIKO Liikunnanohjaaja, MEDIA Medianomi, journalismi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5