•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3049 15.01.2024-15.03.2024  5   (TR2PA3, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Virtuaalikurssi, jossa pinnot toteutetaan virtuaalisesti Moodle-oppimisympäristössä omaa tahtia, kuitenkin periodin loppuun mennessä (8 viikkoa). Ohjausta tarvittaessa saatavilla kerran viikossa 2. viikosta eteenpäin keskiviikkoisin kello 16-17 Zoomissa (6 kertaa), katso linkki Moodlesta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen luentomateriaalit ja videot
    Bergström, S. – Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-17. painos 2015/2016. Edita, Helsinki
    Armstrong, G., Kotler, P. & & Opresnik M.O.. Marketing: an introduction. 2020 (tai mahdollisimman tuore). Pearson.
    Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
    Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki
    Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education
    Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla mukana yhteistyössä yritysten kanssa tuotettuja opintomateriaaleja sekä myyntityön ammattilaisten haastatteluja. Oppimistehtävien avulla oppilas perehtyy syvemmin vapaasti valitsemansa yrityksen myyntityöhön. Tarkastelun kohteeksi voi halutessaan valita esimerkiksi yrityksen, jossa on töissä / on ollut töissä / johon toivoisi työllistyvänsä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutuksella ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Aihealueita tarkastellaan myös kansainvälisestä näkökulmasta.

    Ajoitus

    15.01.2024 - 15.03.2024

    Oppimistehtävät

    2 Moodle monivalintaa Kirjallinen myyntikansio. Videona toteutettu myynnin kohtaamisharjoitus. Osaamisen ja opitun reflektointi.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    15.1.2024 - 17.3.2024

    Ryhmä
    • TR2PA3
    • TR2PA1
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT menettely Pepin ohjeistuksen mukaisesti.

    Opettaja

    Timo Rima, Ville Virtanen

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Opintojakson arvosana muodostuu Moodlen oppimistehtävien yhteispistemäärän perusteella.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5