•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3048 21.08.2023-26.01.2024  5   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan non-stop-virtuaalimuodossa. Opiskelijat etenevät omaa tahtiaan online-oppimisympäristössä. Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi kahdeksan viikon aikana, mutta opiskelija voi edetä nopeampaa tai hitaampaa opintojen kanssa. Opintojakson tehtävien viimeinen palautusupäivä on lukukauden lopussa.

    Oppimisalustalta löyyy tarvittava ohjeistus opintojakson suorittamiseen. Tukea opiskeluun saa opiskelijakollegoilta sekä lehtoreilta yhteisen kysymyspalstan kautta sekä säännöllisesti järjestettävillä tukitunneilla.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen materiaalit
    - Bergström, S. – Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-17. painos 2015/2016. Edita, Helsinki.
    - Armstrong, G., Kotler, P. & & Opresnik M.O.. Marketing: an introduction. 2020 (tai mahdollisimman tuore). Pearson.
    - Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
    - Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki.
    - Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education.
    - Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja.

    Työelämäyhteydet

    Opintomateriaaleissa mukana runsaasti yritysvieraita ja näkemyksiä kentältä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    21.08.2023 - 26.01.2024

    Oppimistehtävät

    - Myyntikansio, jossa tutkitaan vapaavalintaisen yrityksen myyntiä ja asiakaskoksemusta - Onnistunut myynnin kohtaaminen -harjoitus, jossa harjoitellaan asiakkaalle arvon luomista vuorovaikutustilanteessa - Oman myyntiosaamisen reflektointi

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 15.12.2023

    Aikataulu

    Opintojakso on avoinna koko lukukauden

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • EVENING
    • TRB2HE2
    • TRB2HE1
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voi suorittaa myös näyttönä

    Opettaja

    Timo Rima, Mia Roos

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Oppimistehtävät arvioidaan ja arviointien perusteella muodostuu kokonaisarvosana opintojaksosta.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5