Opiskelija hallitsee useampia asiakkaan ongelman ratkaisemisessa tarvittavia ohjelmistokehittäjän taitoja. Hän kykenee ymmärtämään ja kuvaamaan asiakkaan tarpeita ja ehdottamaan niihin soveltuvia ohjelmistoratkaisuja. Hän osaa itsenäisesti lisätä osaamistaan aiemmin tuntemattomista teknologioista. Hän oppii arvioimaan ja valitsemaan asiakkaan ongelmanratkaisuun soveltuvia teknologioita ja menetelmiä. Hän osaa ottaa vastuun jostakin toteutettavan ratkaisun osa-alueesta. Hän osaa jakaa hankkimaansa osaamista muille tiiminsä jäsenille.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötasoksi vaaditaan seuraavien kurssien suorittaminen:
- Ohjelmointi-kurssit
- Ohjelmistoprojekti 1 & 2
- Palvelinohjelmointi
- Tietokannat-kurssi
- Front End -ohjelmointi
Sisältö
Opintojakso toteutetaan projektina, projektinohjauksen menetelmin. Opiskelija solmii opintojakson käynnistyessä projektisopimuksen oppilaitoksen kanssa. Opiskelijat jaetaan monialaisista erityisosaajista koostuviin projektiryhmiin esitietojen ja kiinnostuksen perusteella. Opiskelijat tutustuvat asiakkaan tarpeeseen, määrittelevät ja suunnittelevat ratkaisun ja sopivat asiakkaan kanssa käytettävät teknologia, jotka soveltuvat parhaiten ongelman ratkaisuun ryhmän osaamisen ja osaamistavoitteet huomioiden.
1. Tilaajan asettama projekti
2. Projektityötapa, muutosmenettely ja sopimuskäytäntö
3. Projektin tulostavoitteen vaatimat tilaajan kehitysvälineet ja alusta sekä dokumentointikäytäntö
4. Ohjelmistokehityksen prosessimalli ja –menetelmät
5. Vuorovaikutus-, koulutus- ja esiintymistaidot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan heikosti. Ryhmän lopputulos ei täytä tarkoitustaan ja yhteistyö tilaajatahon kanssa on heikkoa.
Opiskelija tuntee ja osaa nimetä
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmiä
?? kehittämistyössä käytettävissä olevat välineet (esim. versionhallinta, Eclipse)
?? käytettävyyttä parantavat tekijät
?? asiakaslähtöisen vaatimusmäärityksen menetelmät
?? laadunvarmistuksen käytännöt ja etenemisen
?? testauskäytännöt ja -välineen
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
?? arkkitehtuurin merkityksen ylläpidettävyyden kannalta
Opiskelija osaa
?? esittää ohjelmiston toiminnalliset vaatimukset käyttötapauksina tai käyttäjätarinoina
?? johtaa käyttötapausten käyttötilanteiden mukaisia testitapauksia
?? laatia testitapaukset ja toteuttaa testit
?? kouluttaa osaamaansa asiaa muille
?? käyttää annettuja ohjeita niiden käyttötarkoituksen mukaisesti
?? esitellä valmiit tulokset
?? huomioida asiakkaan edustajat erilaisissa tilanteissa
?? vastata tilaajan esittämiin kysymyksiin rehellisesti ja asiallisesti
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisena ryhmän jäsenenä. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta osin ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi kohtalaisesti.
Opiskelija osaa käyttää ja valita käytettävissä olevista vaihtoehdoista
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmät
?? kehittämistyössä käytettävät tarkoituksenmukaiset välineet
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset sovelluskehykset
?? tilanteeseen sopivat mallinnustavat
?? testaustavan ja -välineen, jolla toteuttaa testit
?? pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
?? tilannekohtaisesti ja tarkoituksenmukaisesti sopivat ohjeet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti. Hän ottaa vetovastuun yhdestä tai useammasta kokonaisuudesta. Hän osaa ehdottaa menetelmiä ja tekniikoita ryhmän käyttöön. Hän osaa analysoida mitä on tehty hyvin ja missä olisi voitu parantaa. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta erinomaisesti ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi erinomaisesti ja aloitteellisesti.
Opiskelija osaa valita ja perustella valintansa
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmien käytölle
?? kehittämistyössä käytettävän välineen sekä tarvittaessa kehittää uuden ratkaistavan ongelman arkkitehtuurimallin
?? esitystavan, jolla toiminnalliset vaatimukset saadaan toteutettua
?? testaustavan, jolla toteuttaa testit
?? pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
?? vallitsevaan tilanteeseen soveltuvat toimenpiteet ja asettaa projektin tavoitteet muuttuneessa tilanteessa
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
17.01.2022 - 20.05.2022
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 14.01.2022
Ryhmä
CONTACT
TN5PA
Opettaja
Juha Hinkula, Jukka Juslin, Juhani Välimäki, Teemu Havulinna