Työllistyminen on ammatillisen koulutuksen tavoitteena kaikilla opiskelijoilla, myös erityistä tukea tai vaativaa erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla. Tämä edellyttää ammatillisen koulutuksen henkilöstöltä tiiviitä ja tarkoituksenmukaisia yhteistyöverkostoja, ennakointia ja yhteistä toimintaa työelämän toimijoiden kanssa. Ammatillisen erityisopettajan osaamisessa korostuu erityispedagoginen osaaminen ja valmentajamainen ohjaus työelämään, jossa opiskelija, hänen kykynsä ja tavoitteensa ovat tärkein ohjauksen lähtökohta.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja työllistymisen tavoitteet kirjataan osaksi opiskelijan uraohjausta jo opintojen alkuvaiheessa. Työpaikalla järjestettävä koulutus on tärkeää osaamisen kehittämisen ja opiskelijoiden koulutuksen jälkeisen työllistymisen kannalta. Työpaikoilla on paljon näkymätöntä työtä ja tehtäväkokonaisuuksia, joita voidaan muotoilla vastaamaan erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan osaamista sekä työ- ja toimintakykyä. Näin niitä voidaan yhteensovittaa yksilön ja työelämän tarpeisiin työllistymisen mahdollistamiseksi. Tässä palvelumuotoilussa erityisopettajalla on tärkeä rooli rakentaa työelämälähtöistä yhteistyötä mm. työhönvalmentajien kanssa.