Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.
Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja coachaavan keskustelun perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.
Toteutus järjestetään intensiivikurssina, joka sijoittuu kolmelle lauantaipäivälle: 28.10. + 18.11. + 2.12. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä. Ensimmäinen lähipäivä on lähtölaukaus coachingiin ja fasilitointiin, toisen lähipäivän teemana on ohjauskeskustelu, ja kolmas lähipäivä keskittyy malleihin ja menetelmävalintoihin. Coaching ja fasilitointi kulkevat opintojaksolla rinnakkain. Opintojakson tarkempi ohjelma ja jäsennys näkyy Moodle-oppimisympäristössä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista harjoituksista ja orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen, ja kahden henkilökohtaisen oppimisraportin laadintaa. Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen) on omaan käsitteelliseen ja käytännölliseen oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu) sisältää oman fasilitointikokemuksen dokumentoinnin. Oppimisen tukena on kattava menetelmä- ja aineistopankki opintojakson Moodle-ympäristössä sekä vapaaehtoinen vertais- eli sparrausryhmätoiminta, johon jokainen osallistuja voi halutessaan liittyä.
Opintojakson aineistot tulevat löytymään opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä. Opintojakson suorittamiseen riittää Moodlen runsaaseen lähde- ja aineistomateriaaliin perehtyminen (valikoidusti ja oman harkinnan mukaan). Opiskelu ei edellytä minkään tietyn kurssikirjan hankkimista, mutta opintojaksolla esitellään alan kirjalllisuutta, johon tutustuminen on suositeltavaa.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
23.10.2023 - 15.12.2023
Opintojakso suoritetaan kahden henkilökohtaisen ja arvioitavan oppimisraportin avulla. Ne ovat yksilöllisiä suorituksia, vaikka oppiminen on vahvasti kollegiaalista lähipäivien ja sparrausryhmän avulla. Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen, painoarvo 50 % arvioinnista) on omaan oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu, painoarvo 50 % arvioinnista) kertoo oman, autenttisen ryhmäfasilitoinnin suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektoinnista. Jokainen osallistuja vastaa itsenäisesti omasta fasilitointikokeilustaan, jonka voi toteuttaa omassa työyhteisössä, jossain muussa yhteisössä/organisaatiossa tai opintojaksolla muodostetussa sparrausryhmässä.
12.06.2023 - 20.10.2023
Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä, joita ovat:
- lauantai 28.10.2023 klo. 9.00 - 15.45
- lauantai 18.11.2023 klo. 9.00 - 15.45 ja
- lauantai 2.12. 2023 klo 9.00 - 15.45.
Koska kyseessä on intensiivikurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen (minimissään 2/3 lähipäivään osallistuminen). Lähipäivien lisäksi opintojaksolla sovitaan oppimisraporttien palauttamisen määräajasta. Kukin opiskelija vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan mahdollisiin sparrausryhmätapaamisiin.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5