•   Coaching ja fasilitoinnin taito ORG2HM003-3018 22.08.2022-14.10.2022  5   (CONTACT, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    - Omien coaching- ja fasilitointivalmiuksien ja kehittämistarpeiden analysointi
    - Coaching ja fasilitointi ohjauksena, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona
    - Dialoginen puhe ja kuunteleminen
    - Fasilitoinnin merkitys ja hyödyntäminen päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
    - Fasilitoinnin tavoitelähtöiset menetelmät
    - Ryhmädynamiikka
    - Fasilitointiosaaminen käytännössä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tuntee ohjauslähtöisen yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen organisaation kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ohjaajana (coachina) ja fasilitaattorina).
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja syventää ja soveltaa dialogista vuorovaikutuskompetenssiaan tutkimus- ja ammattikirjallisuuden avulla. Hän kykenee asettumaan sekä ohjaajan että ohjattavan asemaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina). ja soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmänohjauskompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Hän osaa valita tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
    Lisätiedot
    Opintojakso korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssit Johtamisviestintä ja Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja osaamisen arviointi.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä.

    Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
    Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
    Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
    Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
    Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
    Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
    Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
    Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
    Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.

    Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.

    Työelämäyhteydet

    Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisyys näkyy aineistoissa ja tehtävissä. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.

    Ajoitus

    22.08.2022 - 14.10.2022

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat: Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 24.8.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista. Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ti 4.10.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 12.10.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avataan ennakkotehtävän palauttaneille ja la 27.8.2022 luennon jälkeen. Huomaathan, että tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna opintojakson aikana aikataulunmukaisesti.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista: yksi lauantai ja kaksi arki-iltaa. Voidaksesi osallistua opintojaksolle, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikanpäällä lauantain tapaamisessa.

    Lauantai 27.8 klo. 9.00 - 15.45
    Perjantai 16.9 klo. 17.40 - 20.30
    Perjantai 7.10 klo. 17.40 - 20.30

    Ryhmä
    • CONTACT
    • MACOMF
    • MAENTF
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.

    Opettaja

    Tiina Mehto

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Katso tapaamiset ja tehtävät.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5