Opintojakso toteutetaan 2. periodilla maanantaisin klo 17.00 – 20.00. Ohjaajana Yucel Ger. Toteutustapa on käänteinen opetus ”flipped classroom”, yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä tehtäviin valmistautumista ennen lähiopetusta. Jos opiskelija ei pääse osallistumaan yhteisölliseen työskentelyyn, hän voi täydentää suorituksiaan sopimuksen mukaan tai panostaa vahvemmin kirjallisiin tehtäviin.
Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät myös yksilö- ja ryhmätehtäviä, joissa he pohtivat työkokemuksiaan ja vertaavat niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Työn muutokseen liittyvä kirjallisuus (kaikki löytyvät sähköisinä)
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana
· Alasoini, T. & Houni, P. (toim.) 2019. Work up! Tulevaisuuden työ. TEM oppaat ja muut julkaisut 3/2019, verkkojulkaisu.
· Brynjolfsson, E. & McAfee, A. 2014. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York, NY, US: W W Norton & Co. e-kirja: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/622156/mod_resource/content/1/Erik-Brynjolfsson-Andrew-McAfee-Jeff-Cummings-The-Second-Machine-Age.pdf
· Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254-280.
· Kilpi, ed (2016) Perspectives on new work. Sitra Studies 114. https://www.sitra.fi/en/publications/perspectives-new-work/
· Koski, O. & Husso, K. (toim.). 2018. Tekoälyajan työ: neljä näkökulmaa talouteen, työllisyyteen, osaamiseen ja etiikkaan. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 19/2018.
· McKinsey 2017: Jobs lost, jobs gained: Workforce transitions in a time of automation.
· Toiminen, M. (toim.) 2017. Välähdyksiä tulevaisuudesta, Sitran ja Telan julkaisu. Mindmill Network.
· World Economic Forum 2018: The Future of Jobs report.
Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.
Porvoon toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelypajoja, joissa työskentelyä arvioidaan. Suulliset suoritukset voi korvata kirjallisilla reflektioraporteilla sopimuksen mukaan.
Suomi
Osa käsiteltävistä case -organisaatioista on kansainvälisiä
18.01.2021 - 19.03.2021
Oppimistehtävä 1 Yksilötehtävä: Omat oppimistavoitteet, oma työ ja työn muutos, kiinnostava kirjallisuus materiaali Opiskelija kirjoittaa vapamuodossa lyhyesti (500-1000 sana) omasta työpaikasta: mitä on muuttunut viime aikoina työpaikassasi, ja miten se on muuttunut? Mitä on johtanut muutoksen ja mitä on tulos? Mitä ennustat että tapahtuu tulevaisuudessa? Miten sinä voisit vaikuttaa sen muutos? Mitä sinun pitäisi/haluaisit oppia tällä kurssilla että pystyisit vaikuttamaan? Tuotokset tuodaan toiselle tapaamiskerralle ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. Oppimistehtävä 2 Pienryhmätyö: Kirjallisuusaiheen tutustumin ja esittäminen Opiskelija ryhmä (2-3 hlö/ryhmä) valitsee kiinnostavan aiheen, tutustuu siihen ja esittää muille valituilla viikolla (ohessa suositus) Voi valitse jotain muuta kuin mainitut aiheet ja esitellä. Oppimistehtävä 3 Ryhmätyö (3-4): Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Ryhmätehtävä. Ryhmät muodostetaan V43-44 ja tuotokset esitellään V49-50 Opiskelijat ryhmässä määrittelevät case organisaation muutoksen, sen laajuuden ja suunnan, analysoivat tarpeet tulevaisuudessa ja suosittelevat strategian ja kehitystyökaluja muutoksen saavuttamiseen. Raportti kirjoitetaan HH pitkä raportti muodossa, kaikki lähteet mukaan. Suositeltu sisältö: 1. Johdanto (sisällön selitys; mitä? miksi? miten?) 2. Tutkimus organsaatiossa (tutkimuksen menetelmät, muutos, muutoksen historia, mutoksen tekijat ja tulokset tulevasuuden muutos tarvet) 3. Analyysi ja suositukset (mitä pitäisi tehdä? miten? miksi? odotetut tulokset ja vaikutukset) 4. Johtopäätös ja toiminta suunnitelma /kulkukaavio (jos on) 5. Lähdeet Lisäksi: Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
04.01.2021 - 15.01.2021
Jokaisella tapaamiskerralla ohjeistetaan seuraava tuntitehtävät ja käydään läpi edellinen. Ohjeet tulevat myös Moodleen
AHOT tai opinnollistaminen
Eija Kärnä
15 - 40
Tehtävät ja niiden alustavat painoarvot:
Tehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, oma työ ja työn muutos (20 %)
Tehtävä 2: Vertaisopetus vertaisarviointi (40%)
Tehtävä 3: Organisaation kehittämistehtävä (40%)
Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
0.00 op
5.00 op
H-5