•   Myynnin esimiestyö ja johtaminen hotelli-, ravintola- ja matkailualalla MAR2HL002-3033 24.10.2022-16.12.2022  5   (RL20SF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tavoitteet: opiskelija
    • ymmärtää myynnin ja myyntiorientoituneen yrityskulttuurin merkityksen liiketoiminnassa sekä ratkaisukeskeisen B2B-myyntityön periaatteet
    • ymmärtää myynti- ja markkinointistrategioiden roolin osana liiketoimintastrategiaa
    • tuntee myynnin ja markkinoinnin johtamisen osa-alueet
    • tuntee myynnin johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvät vaatimukset ja menetelmät
    • ymmärtää myyntityön osana asiakkuusstrategiaa ja tuntee Key Account Management –toiminnan
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Myynnin ja markkinoinnin perusteet -opintojakso ja Markkinointiviestinnän -opintojakso tulee olla suoritettuna sen mukaan,miten mainitut opintojaksot opiskelijan HH opintosuunnitelmaan kuuluvat.
    Sisältö
    • Myynti- ja markkinointijohtajan tehtäväkenttä
    • Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön toimintamallit erityisesti B2B näkökulmasta
    • Myynnin organisointi, rekrytointi ja motivointi
    • Asiakkuuksien johtaminen ja asiakkuudenhallintajärjestelmät
    • Yritysmyynnin / -markkinoinnin tTavoitteiden asettaminen, budjetointi ja seuranta/mittarit
    • Myynnin tukijärjestelmät ja jakelukanavat, MarTech
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    • Tuntee myyntikulttuurin merkityksen yrityksen toiminnassa
    • Osaa listata b-to-b myyntityön keskeiset osa-alueet
    • Osaa listata myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeiset tehtävät
    • Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää myynnin roolin asiakassuhteen hoidossa
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    • Osaa listata toimia, joilla vahvistetaan yrityksen myyntikulttuuria
    • Osaa suunnitella yrityksen b-to-b myyntityön keskeisiä osa-alueita
    • Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen myynti/markkinointistrategiaan pohjautuen
    • Osaa analysoida asiakkuusprosesseja ja suunnitella asiakkuusstrategioita
    • Ymmärtää myynti/markkinointistrategian merkityksen yrityksen strategisessa päätöksenteossa
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    • Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan myyntistrategian/asiakkuusstrategian
    • Osaa hyödyntää asiakastietoa myynti/markkinointistrategian suunnittelussa
    • Osaa suunnitella yrityksen myynti/markkinointiorganisaation ja sitä tukevat toiminnot
    • Osaa kehittää yrityksen myynti/markkinointiorganisaation toimintaa
    Lisätiedot
    Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentely. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajIlta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta. Opiskelija tekee myös itsearvioinnin opintojakson päätteeksi.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kenner & Leino (2020): Myyntikirja, menesty uuden ajan B2B-myynnissä
    Marcos Cuevas, Donaldson, Lemmens (2016): Sales management: strategy, process and practise Hänti, Kairisto-
    Kurvinen & Seppä (2016): B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin
    Mertanen, Kock (2016) Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio
    Opettajien luentomateriaalit Moodlessa
    Kaikista teoksista saatavilla painetut & e-kirjaversiot Haaga-Helian kirjastosta (HH Finna).
    Lisäksi Moodlessa lisää kirjallisuus- ja lähdevinkkejä

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävän toimeksianto saadaan matkailualan yritykseltä Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä, sekä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierasluennoitsijoita opintojakson sisältöihin liittyen.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Ryhmätyönä toteutettava myynti- ja markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Lisäksi reflektiotehtävä. Tuntiharjoitteita opintojakson teemoista.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 21.10.2022

    Aikataulu

    Kahdet viikkotunnit lukujärjestyksen mukaan.
    Opiskeluajan (5 * 27 tuntia/op)=135 tuntia), tarkempi erittely löytyy Moodlesta.

    Ryhmä
    • RL20SF
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT tai Work&Study - sovittava ennen opintojakson alkua opettajien kanssa

    Opettaja

    Sari Auranen, Thomas Kingelin

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojaksotehtävä ja itsearviointi, arviointikriteerit löytyvät Moodlesta

    Koulutus

    MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5