Markkinointiviestintä hotelli-, ravintola- ja matkailualalla (3 op)
Toteutuksen tunnus: MAR1HL001-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.06.2020 - 30.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- Opettajat
- Katriina Kolu
- Päivi Mattsoff
- Opintojakso
- MAR1HL001
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tuntisuunnitelma
21.10. Opintojakson aloitus, oppimistavoitteet ja tehtävät / Mitä on markkinointiviestintä?
28.10. Miten suunnitella toimiva ja vakuuttava markkinointikampanja / RESTO-tietotaitokilpailun kampanjan toimeksianto
4.11. Brändi, yrityksen imago ja yritysvieras
11.11. yritysvieras / kanavastrategia ja -valinnat
18.11. Ansaittu, oma ja ostettu media
25.11. Maine ja kriisiviestintä
2.12. Tentti / henkilökohtainen myyntityö
9.12. Esitykset ja opintojakson yhteenveto. Huom. tunnit klo 08:0 - 12:00.
Yritysvieraat opintojaksolla:
ma 4.11. klo 08:15 Marileea Järnefelt / SOK Radisson Blu
ma 11.11. klo 08:15 Timo Kivilouma / traveller blogger / huom. tila on L401-402, esityksen jälkeen tunnit jatkuvat lukkarikoneen mukaisessa tilassa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
b. AHOT
Oppimateriaalit
Satu Rämö: Viesti perille : tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (yksilö) on maanantaina 2.12. klo 8.15 – 9.15
Uusintamahdollisuus: Kaksi seuraavaa yleistä tenttipäivää ennen kevätlukukauden 2020 päättymistä.
Oppimistehtävät
OPPIMISTEHTÄVÄT
Opintojakson oppimistehtävät ovat seuraavat neljä tehtävää:
1. Kampanjasuunnitelma RESTO-tietotaitokilpailulle/ pitkä versio
Tehkää 4-5 hengen ryhmissä markkinointikampanjasuunnitelma RESTOtietotaitokilpailulle, jonka järjestää Haagan restonomikampus 11. – 12.3.2020
RESTO-tietotaitokilpailujen markkinointikampanjasuunnitelma on kirjallinen
esitys. Se tehdään Haaga-Helian pitkien raporttien raportointipohjaan. Se
kirjoitetaan asiatyylillä, ei listauksina. Raportissa on loogisessa järjestyksessä:
lähtökohta-analyysi (esim. toiminta-alueen arviointi, tuotteen kilpailuedut,
kilpailijat yms.) ja markkina-analyysi
kampanjan tavoitteiden määrittely
kampanjan kohderyhmät
kanava/mediavalinnat (ja muiden markkinointikeinojen käyttö) ja sanoma
(viesti), kärjet
ehdotettujen toimenpiteiden aikataulu, budjetti ja resurssit
tulosten seuranta ja kehittäminen
Haaga-Helian raportointiohjeen mukaisesti
https://mynet.haaga-helia.fi/opiskelu/raportointiohjeet/Pages/default.aspx
Palautus Moodleen 10.12.
2. RESTO-tietotaitokilpailujen kampanjasuunnitelman / lyhyt versio
on esimerkiksi PP-diaesitys, josta asiakas/tilaaja/johtoryhmä saa nopealla
silmäyksellä käsityksen suullisen esityksen pohjalta siitä, miksi juuri teidän
ehdottamanne markkinointikampanjasuunnitelma kannattaa toteuttaa.
esimerkiksi miksi, mitä, kenelle & miten, milloin
esimerkiksi mikä on viesti ja miten se toteutetaan
esimerkiksi mitä maksaa ja mitä hyötyä
esimerkkejä ehdottamistanne toimenpiteistä (esim. millaisia somepäivityksiä, tviittejä, e-kirjeviestejä,videoita tms.)
Palautus Moodleen 4.12.
Tämä aineisto toimii myyntiesityksenne 9.12. tukena.
3. RESTO-kilpailujen markkinointikampanjan myyntiesitys 9.12.
Tehtävänänne on vakuuttaa RESTO-tietotaitokilpailujen markkinointi- ja
viestintätiimi suunnittelemanne kampanjan toimivuudesta/hyödyllisyydestä
ja näin saada lupa sen toteuttamiseen.
Muistakaa (näihin kiinnitetään huomiota esityksen arvioinnissa)
asiasisältö, perustelut valinnoille ja havainnollistaminen
vakuuttavuus (asianhallinta, tilanteen hallinta, vuorovaikutteisuus) ja innostavuus
ajanhallinta (esitys 10 minuuttia ja kysymykset 5 min), kiteyttäkää mukaan oleellisin
ryhmän jäsenten roolit (jokainen puhuu)
Esitykset ovat ma 9.12. Huom! opetus kello 8.00 – 12.00
Läsnäolo myyntiesityksissä on pakollinen!