•   Dataohjautuva markkinointi MAR002AS2A-3023 18.08.2025-10.10.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - dataohjautuvan markkinoinnin keskeiset käsitteet, käytännöt ja järjestelmät
    - kuvata miten digikanavissa (kotisivut, hakukoneet ja somekanavat) kertynyttä kävijätietoa voidaan analysoida ja hyödyntää markkinoinnissa asiakasymmärryksen ja päätöksenteon tukena
    - suunnitella personoitua markkinointia kerätyn tiedon perusteella sekä asettaa tavoitteita ja mittareita
    - huomioida vastuullisuuden, kestävä kehityksen ja eettisyyden datan käsittelyssä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
    Sisältö
    - tiedon merkitys ja käyttäminen markkinoinnin kehittämisessä sekä markkinointitutkimuksessa
    - tiedolla johtaminen markkinoinnissa 
    - tekoäly, automatisaatio ja robotiikka osana markkinointia
    - dataohjautuvan digitaalisen markkinoinnin perusteet
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla.
    Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin peruskäsitteet ja työkalut. Opiskelija osaa ohjatusti löytää tarvittavaa tietoa ja ohjatusti analysoida dataa markkinoinnin lähtökohtana.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin työkalut ja niiden keräämän datan. Opiskelija löytää tarvittavaa tietoa ja analysoi sekä hyödyntää dataa markkinoinnin lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen asiakasymmärryksessä ja markkinoinnissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin ja sen erityispiirteet erinomaisesti. Opiskelija hallitsee olennaisen tiedon löytämisen ja osaa itsenäisesti analysoida sekä hyödyntää dataa markkinoinnissa. Hän osaa valita oikeat mittarit ja tehdä kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus aikataulun mukaan. Läsnäolovaatimukset Haaga-Helian käytännön mukaisesti. 50% läsnäolo vaaditaan läpäisyys. 25% poissaolo vaikuttaa arvosanaan.
    Moodlessa oppimateriaali sekä luennot, ja tehtävät. Yksilötehtäviä sekä ryhmätehtäviä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opettajan materiaalit, Moodlen materiaalit.
    Lisäksi erikseen ajantasainen kirjallisuus:
    The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization.10/2023
    ISBN 9781098102616

    Työelämäyhteydet

    Toteutuksella on vahva yhteys työelämään. Useita käytännön esimerkkejä ja toteutuksella on mahdollista tehdä digisuunnitelma myös yritykselle, tai tutkia oman alan yritystä ainoastaan verkon välityksellä. Kaikki tehtävät ja esimerkit linkittyvät työelämään.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Pakollinen monivalintatentti tehdään Moodlessa ohjeiden mukaan yksilötyönä.
    Uusintamahdollisuudet Moodlessa ohjeiden mukaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Toteutuksella käytetään myös kansainvälisiä materiaaleja.

    Ajoitus

    18.08.2025 - 10.10.2025

    Oppimistehtävät

    Opintojaksoon liittyy monivalintatehtävä sekä erilaisia soveltavia tehtäviä seuraavasti: Esittelytehtävä - varmista paikkasi kurssilla 1) Tunneilla tehtävät tehtävät (max. 10 pistettä) 2) Dataohajutuvan digikampanjan suunnittelutehtävä (max. 10 pistettä) 3) Dataohjautuva markkinointi case-yrityksessä -tehtävä (max. 20 pistettä) 4) Koko kurssin materiaaliin liittyvä monivalintatehtävä (max. 50 pistettä) 5) Oman oppimisen analyysi (max. 10 pistettä)

    Ilmoittautumisaika

    02.06.2025 - 15.08.2025

    Aikataulu

    Opintojakso toteutetaan 18.8. – 10.10.2025
    Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 10.10.2025 mennessä.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR3HEMAR1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Kurssin räätälöinti:
    Kurssia on mahdollista räätälöidä omien tavoitteiden mukaan. Arvosanoihin 1-2 liittyvät tehtävät tehdään yksilötehtävinä. Arvosanoihin 3-5 liittyvät tehdään tehtäviä myös ryhmässä.
    o Tehtävät 4 ja 5 tehdään yksilötyönä.
    o Tehtävät 1-3 tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä

    Opettaja

    Jussi Mertanen, Susanna Luoma

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin peruskäsitteet ja työkalut. Opiskelija osaa ohjatusti löytää tarvittavaa tietoa ja ohjatusti analysoida dataa markkinoinnin lähtökohtana.

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin työkalut ja niiden keräämän datan. Opiskelija löytää tarvittavaa tietoa ja analysoi sekä hyödyntää dataa markkinoinnin lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen asiakasymmärryksessä ja markkinoinnissa.

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin ja sen erityispiirteet erinomaisesti. Opiskelija hallitsee olennaisen tiedon löytämisen ja osaa itsenäisesti analysoida sekä hyödyntää dataa markkinoinnissa. Hän osaa valita oikeat mittarit ja tehdä kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5