•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3205 02.01.2026-15.05.2026  5   (LI2TAA, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Totetus Tampereella Varalan sivupisteessä kevätlukukauden 2026 viiden lähijakson ja etäjaksojen aikana. Toteutuksessa hyödynnetään tiimityöskentelyä. Opiskelijatiimien työskentelyssä käytetään Teams-ympäristöä ja moodlea. Etäjaksojen tapaamiset Teamsin kautta.

    Opintojakso on osa Haaga-Helian yhteisiä avainosaamisisa. Tämä toteutus on suunniteltu liikunnanohjaajan tutkintoa opiskeleville ja toteutetaan LIIKO25TRE monimuotoryhmän kevään 2026 lähijaksojen aikana.

    Vastuuhenkilö

    Sanna Vuorio

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson tenttikirja on Bergström - Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos 2015 tai uudempi).

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson aikana opiskelijatiimit tarkastelevat valitsemansa organisaation palvelujen tuottamista, asiakkaita ja markkinointia. Organisaatio voi olla yritys, urheiluseura, lajiliitto, yhdistys, alan yritys, julkinen yhteisö tai muu liikunnan ja urheilun toimija. Organisaation palveluja, asiakkaita ja markkinointia tutkitaan kohderyhmänä opintojaksoon liittyvissä tehtävässä.

    Toimipiste

    Tampere

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentin ajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa, samoin mahdolliset uusintapäivät

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    02.01.2026 - 15.05.2026

    Oppimistehtävät

    Asiakasymmärryksen kerääminen ja asiakaspersoonan muodostaminen ryhmätehtävä. Markkinoinnin ryhmätehtävä. Tentti

    Aikataulu

    Lähiopetus toteutetaan LIIKO25TRE monimuotoryhmän kevään 2026 lähijaksojen aikana Varalan kampuksella Tampereella

    Ryhmä
    • LI2TAA
    • CONTACT
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ahot Haaga-Helian näyttömoodlessa Asiakasymmärrys ja Markkinointi (DEMO toteutuksella)

    Opettaja

    Erkki Häkkilä

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    Opintojakso arvioidaan numeerisesti 0-5.

    Koulutus

    LIIKO Liikunnanohjaaja

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.50 op

    Arviointiasteikko

    H-5