•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3176 13.01.2025-16.05.2025  5   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan non-stop-virtuaalimuodossa. Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi kahdeksan viikon aikana, mutta opiskelija voi edetä nopeampaa tai hitaampaan tahtiin, oman aikataulun mukaisesti. Opintojakson tehtävien viimeinen palautuspäivä on lukukauden lopussa.

    Oppimisalustalta löytyy ohjeistus opintojakson suorittamiseen. Tukea opiskeluun saa opiskelijakollegoilta sekä opettajilta yhteisen kysymyspalstan kautta sekä säännöllisesti järjestettävillä tukitunneilla.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
    Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
    Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.
    Muut Moodlessa jaettavat materiaalit

    Työelämäyhteydet

    Käytännön yritystoimintaan tutustuminen (esim. haastattelut, havainnointi) oppimistehtäviin liittyen. Lisäksi opintomateriaaleissa mukana runsaasti näkemyksiä työelämästä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti ja uusintatentit järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus. Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1: Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus. Oppimistehtävä 2: Markkinointimix Oppimistehtävä 3: Tentti

    Ilmoittautumisaika

    01.01.2023 - 01.01.2023

    Aikataulu

    Opintojakso on avoinna koko lukukauden.

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • AVOINAMK
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    Opettaja

    Anu Seppänen, Maria Vickholm

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Oppimistehtävät tehdään yksin tai pareittain ja niiden painoarvot ovat seuraavat:

    T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä
    T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä
    Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

    Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

    Koulutus

    AVO Avoin ammattikorkeakoulu

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5