•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3161 24.03.2025-16.05.2025  5   (LI2VIB, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus torstaisin ajalla 3.4.2025-8.5.2025 (ei jokaisena torstaina), mukana myös kaksi keskiviikkoa 16.4. ja 23.4..

    Vastuuhenkilö

    Outi Kangas-Korhonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bergström, S. & Leppänen, A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos 2015 tai uudempi).

    Moodlen oppimismateriaali.

    Toimipiste

    Vierumäen toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentin ajankohta ilmoitetaan Moodle-alustalla. Tentin voi uusia kaksi kertaa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    24.03.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Asiakasymmärryksen kerääminen ja asiakaspersoonan muodostaminen. DIgimarkkinoinnin työpajan ryhmätehtävä.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 21.03.2025

    Aikataulu

    Lähiopetus torstaisin ajalla 16.1.2025-13.3.2025.

    Ryhmä
    • LI2VIB
    • CONTACT
    Opettaja

    Jenni Harala

    Paikkoja

    31 - 50

    Arviointitavat

    Tentti ja 1 oppimistehtävä (asiakaspersoona-tehtävä).

    Koulutus

    LIIKO Liikunnanohjaaja

    T&K-osuus

    1.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5