•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3143 21.10.2024-13.12.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä kontaktitapaamisilla. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson kirjalähteet:

    Bergström & Leppänen, 2021, Yrityksen asiakasmarkkinointi

    Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition, 2015 tai uudempi painos. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.

    Muut Moodlessa jaettavat materiaalit

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään yrityksesimerkkejä ja oppimistehtävät linkitetään yrityselämään.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson lopussa Moodle-tentti, joka pohjautuu oppikirjaan ja kurssimateriaaliin. Moodle-tentti on kurssin viimeisellä viikolla. Uusintatentti on Examissa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kurssi käydään suomeksi, mutta materiaalia on myös englanniksi. Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä. Kaikki luennot käydään suomeksi, samoin tehtävät ja tentti tehdään suomeksi.

    Ajoitus

    21.10.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Yksi ryhmätyönä toteutettava kilpailukeinoanalyysi kohdeyritykselle.

    Ilmoittautumisaika

    12.08.2024 - 18.10.2024

    Aikataulu

    Aikataulu löytyy Moodlesta. Opintojakso vaatii ryhmätyöskentelyä. Moodle-tentti on kurssin viimeisellä viikolla.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR1PA3
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.

    Opettaja

    Kari Hautakoski

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta. Kurssi arvoidaan asteikolla 1-5.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5