•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3100 21.08.2023-13.10.2023  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus, kahdet viikkotunnit maanantaisin ja torstaisin lukujärjestyksen mukaan.
    Opettajan alustukset teemoihin ja tuntiharjoitteet. Lisäksi tiimissä tehdään kaksi oppimistehtävää tiimityönä sekä kurssin alussa esittäytymistehtävä yksilötyönä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Yrityksen asiakasmarkkinointi / Bergström & Leppänen, 2021
    Lisäksi lisämateriaalia halukkaille (tieto löytyy Moodlesta)

    Työelämäyhteydet

    Esimerkit marata-alalta. Mahdollisesti vierailijaluento Oppimistehtävässä tarkastellaan mieluiten marata-alan yritystä

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Käsitentti kurssin viimeisellä viikolla.
    Tentin uusinta HH tutkintosäännön mukaan Haagan kampuksen yleisinä tenttipäivinä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    21.08.2023 - 13.10.2023

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1 Oppimistehtävä 2 Tentti

    Ilmoittautumisaika

    14.08.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    8 viikon kurssi, kahdet viikkotunnit a´3 tuntia lukujärjestyksen mukaisesti. Lähiopetus
    Tehtävien palautusajankohdat julkaistaan Moodlessa kurssin alkaessa

    Ryhmä
    • CONTACT
    • RE1HA3
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT tai Work&Study - asiasta on sovittava opettajan kanssa mieluusti jo ennen toteutuksen alkua

    Opettaja

    Sari Auranen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Oppimistehtävä 1 / 30 pistettä
    Oppimistehtävät 2 / 40 pistettä
    Tentti / 30 pistettä.
    Max pisteet yhteensä 100 pistettä
    Lisäksi kotitehtävät, jotka voidaan arvioida hyväksytty/hylätty asteikolla

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5