•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3088 25.03.2024-17.05.2024  5   (TR1PA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähitapaamiset: luennot, tiimityöskentely ja ohjaus
    Itsenäinen tiimityöskentely

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävät tehdään soveltaen valittuun kohdeyritykseen. Mahdolliset vierailijat

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä
    Yksilösuoritteinen, suoritetaan opintojakson lopuksi

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla käytetään kansainvälisiä esimerkkejä markkinoinnista.

    Ajoitus

    25.03.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on kaksi tiimitehtävää 1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen Itsenäinen suoritus: tentti

    Ilmoittautumisaika

    08.01.2024 - 22.03.2024

    Aikataulu

    Aikataulu vahvistetaan opintojakson alussa
    kts. lukujärjestys

    Ryhmä
    • TR1PA1
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT
    Näyttö

    Opettaja

    Mia-Maria Salmi

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

    90 – 100 5
    80 – 89 4
    70 – 79 3
    60 – 69 2
    50 – 59 1
    alle 50 pistettä hylätty

    Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat

    T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä
    T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä

    Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

    Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
    tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.

    Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
    Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5