•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3055 16.01.2023-19.05.2023  5   (REB2HA2, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kurssi on monimuotototeutus. Lisäksi tehdään oppimstehtävi (A ja B) ryhmätyönä sekä tunneilla on ryhmätyöskentelyä. Toteutus vaatii myös itseopiskelua.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppikirjana käytetään "Yrityksen asiakasmarkkinointi, Bergström ja Leppänen, 2021". Lisälukemistot löytyvät Moodlesta.

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävä (A ja B) linkitetään yrityselämään.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutuksen lopussa Moodle-tentti, joka pohjautuu oppikirjaan ja kurssimateriaaliin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Oppikirja on suomeksi, mutta muuta materiaalia voi olla myös englanniksi.

    Ajoitus

    16.01.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojaksoon sisältyy ryhmässä tehtävä oppimistehtävä, joka koostuu osioista A ja B. Lisäksi on Moodle-tentti.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 13.01.2023

    Aikataulu

    Kurssi on jaettu 7 teemaan (teema per kurssiviikko). Aikataulu on suuntaa-antava ja tehty helpottamaan kurssilla työskentelyä.

    Aloitustehtävät on tehtävä on ensimmäisen kurssiviikon aikana (paikan vahvistus).

    Oppimistehtävän (A ja B osat) on palautettava kurssin toiseksi viimeisellä viikolla.

    Ryhmä
    • REB2HA2
    • BLENDED
    Opettaja

    Eira Vatanen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Kurssi arvoidaan asteikolla 1-5. Se koostuu oppimistehtävistä A ja B sekä tentistä.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5