•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3046 22.08.2022-16.12.2022  5   (TR1PC3, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    CONTACT, Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
    - lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
    - itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
    - projektityö

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
    Verkkotutoriaalit
    Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
    Yritysten verkkosivut
    Muu aiheeseen liittyvä materiaali

    Kirjallisuus:
    Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi
    Kotler, Principles of Marketing
    Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction

    Työelämäyhteydet

    Vierailuluennoitsijoita organisaatioista.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ajankohdat tarkentuvat syksyllä 2022.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Kaksi palautettavaa tehtävää ja tentti

    Ilmoittautumisaika

    15.08.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Ajankohdat tarkentuvat syksyllä 2022.

    Ryhmä
    • TR1PC3
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

    Opettaja

    Maria Vickholm

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5