Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
• kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
• kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
• kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
• tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
• tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
- markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
Opiskelija:
• tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
• ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
• osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
• osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
Opiskelija:
• osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
• osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
• osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
Opiskelija:
• osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
• .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
• ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
• opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.