Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja ammatilliseen kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Minkälaiset itsearvioinnin ja palautteenhankinnan menetelmät palvelevat itsetuntemukseni syventymistä ja oman johtajuuteni kehittymistä?
Tätä kaikkea tutkimme ja pohdimme yhteisellä oppimismatkallamme. Opintojakson juoni rakentuu kahdenlaisille peileille. Tutustut valikoimaan johtajuusteorioita, joita käytämme teoriapeileinä. Toiminnalliset peilit ovat puolestaan relflektiotyökaluja ja -menetelmiä, joiden avulla tutkailet itseäsi niin omin kuin muiden silmin. Valitset ja kokeilet eri menetelmiä, ja arvioit niiden hyödyllisyyttä. Kaikki peilaaminen tähtää johtajuutta koskevan ymmärryksesi syventymiseen ja itsetuntemuksesi kasvuun.
Kyseessä oleva toteutus on Pasilassa järjestettävä lähitoteutus 25.3. - 17.5.2024. Sessiot sisältävät mm. tietoiskuja, johtajuusteorioiden pohdintaa ja soveltamista, lukupiirikeskusteluja sekä reflektiomenetelmiin tutustumista. Fokuksessa on yhteinen työskentely ja keskustelu. Sessioihin ei tarvitse valmistautua etukäteen, ellei toisin yhteisesti sovita jonkun tietyn teeman osalta. Kaikki sessiot tukevat oppimistehtävien laadintaa, ja yksi sessio voidaan varata nimenomaan oppimistehtävien kirjoittamiselle. Toivottavaa on, että jokainen opiskelija osallistuu mahdollisimman monelle sessiolle, jotta yhdessä oppiminen ja sessioiden toiminnallisuus voidaan turvata.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä esihenkilöpositiossa toimimista. Opintojakso soveltuu kaikille master-opiskelijoille, jotka haluavat perehtyä johtajuuteen ja kehittää omaa johtajuuttaan.
Dugan (2017): Leadership Theory. Cultivating Critical Perspectives. Kurssikirja löytyy e-kirjana Haaga-Helian kirjastosta. Sitä voi lukea myös online-versiona. Kirjaa käytetään koko opintojakson ajan niin opintojakson tuntityöskentelyssä kuin itsenäisen perehtymisen tukena. Opintojaksolle valitut osiot ja luvut kerrotaan heti opintojakson käynnistyttyä. Muu mahdollinen materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivulla.
Kaikki sisältö peilautuu osallistujien omiin työelämäkokemuksiin.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kurssikirja tarjoaa laajan kattauksen niin johtajuustutkimuksen historiaan kuin tämän päivän johtajuusteorioihin. Mukana on myös diversiteettiin liittyviä näkökulmia. Myös osallistujien omat työelämäkokemukset voivat nostaa globaaleja teemoja yhteiseen keskusteluun.
25.03.2024 - 17.05.2024
Opintojakso suoritetaan 1 - 2 henkilökohtaisen oppimistehtävän avulla. Oppimistehtävissä kukin opiskelija raportoi oppimisestaan, joka liittyy johtajuusteorioihin ja oman johtajuuden reflektointiin. Oppimistehtävissä otetaan kantaa siihen, miten oma käsitys johtajuudesta on muuttunut, laajentunut tai syventynyt aiheeseen perehtymisen myötä.
02.01.2024 - 22.03.2024
Opintojakson sessiot toteutetaan lukujärjestyksen mukaan. Tarkempi ohjelma täsmentyy sekä Peppiin että opintojakson Moodle-sivulle ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn myötä opintojakson tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa kompetenssinsa erikseen sovittavan näytön avulla. Osaamisen näytöstä (aiemmin hankittu osaaminen) on lisätietoja Master-opintojen sivulla.
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
Opintojakso arvioidaan arviointikriteerien avulla (alla). Oppimistehtävien arviointi pohjautuu näihin opintojakson arviointikriteereihin, ja oppimistehtäviä koskevat tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija osaa reflektoida omaa johtajuuttaan ja tunnistaa kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen tavoitteita ja rakentaa itsearvioinnin menetelmiä. Hän tunnistaa erilaisia lähestymistapoja johtajuuteen. Opiskelija pystyy toimimaan dialogisessa kehittymisprosessissa muiden ihmisten kanssa.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta hyödyntäen johtajuustutkimusta. Hän tunnistaa omat johtajuuden kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa oman kehittymisensä seurantaa tukevia arviointimenetelmiä. Opiskelija pystyy rakentamaan vuorovaikutusverkostoja, joiden kautta hän pystyy saamaan kehittymiselleen tukea.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen johtajuustutkimusta ja keräämäänsä aineistoa. Opiskelija asettaa itselleen toimintaympäristönsä huomioon ottaen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa jatkuvaa kehittymistä tukevia arviointimenetelmiä oman johtajuutensa kehittämiseen. Opiskelija pystyy rakentavalla tavalla arvioimaan, hyödyntämään ja syventämään rakentamissaan dialogisissa yhteistyösuhteissa saamiaan kehittymisehdotuksia.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5