•   Hotelli- ja ravintolaliiketoiminnan palvelukulttuurin johtaminen LEA2HR002-3025 24.10.2022-16.12.2022  5   (RR20SE, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    • osaa edistää luottamuksen ilmapiiriä ja kehittää palvelukulttuuria
    • tulkitsee tiimityön dynamiikkaa, tiimin jäsenten johtajuuden ja roolien kehittymistä sekä osaa toimia monimuotoisessa työympäristössä
    • ymmärtää vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen
    • ymmärtää työyhteisön dialogisen kehittämisen ja työhyvinvoinnin merkityksen liiketoiminnalle
    • osaa arvioida esimiehen rooleja ja keinoja muutoksessa johtamisessa
    Sisältö
    • Yrityskulttuuri ja palvelukulttuuri
    • Dialogisen kehittämisen periaatteet ja käytäntöjä
    • Luottamus, psykologinen ja sosiaalinen pääoma
    • Yhteistyö, kohtaamiset ja ryhmäilmiöt
    • Arvostava vuorovaikutus ja roolien rakentuminen
    • Työhyvinvointi systeemisenä ilmiönä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija voi ensimmäisellä lähikerralla 25.10. valita haluaako hän suorittaa toteutusen
    lähiopiskeluna vai itsenäisenä opiskeluna.
    LÄHIOPISKELU:
    -lähitunnit Haagassa ti 14.-16.45 ja to 11-13.45
    -ryhmätehtäviä ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä
    -kurssitentti

    ITSENÄINEN OPISKELU
    -opiskelija opiskelee kursin materiaalit itseänisesti viikkoteemojen mukaan
    -itsenäiset tehtävät jotka palautetaan Moodleen aikataulun mukaan
    -ei sisällä lähi- tai etäopetusta

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    TENTTIKIRJA:
    Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
    Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/reader/9789521421327

    MUU MATERIAALI:
    Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
    Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1

    Catani, J. 2008. Yritystapahtuma kontekstina ja kulttuurisena kokemuksena. Jyväskylän yliopisto.
    https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19203/9789513934309.pdf?seque

    Tunneilla (viikot 1-8) esitelty materiaali: diat, artikkelit, videot..

    Työelämäyhteydet

    Moduulissa työstetään yhteistyökumppanien antamia kehityskohteita ja -aiheita.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kurssitentin aikataulu ilmoitetatan kurssialustalla Moodlessa.
    Uusiminen Haagan virallisena uusitnatenttipäivänä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Esimerkkejä kansainvälisistä palveluyrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.

    Ajoitus

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Kurssiin kuuluu useita oppimistehtäviä, jotka arvioidaan kurssisuorituksina. Kurssitehtävät lähiopiskelu: -tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet) -ryhmätehtävät. keskusteltu -kurssitentti (Moodle) Kurssitehtävät itsenäinen opiskelu: -tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet) -Keskustelut Moodlen keskustelufoorumissa -kurssitentti (Moodle)

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 21.10.2022

    Aikataulu

    Kurrsiteemat periodin viikkojen mukaan
    1. Aloitus ja kurssin esittely sekä Organisaatio, kulttuuri, organisaatiokulttuuri
    2. Yrityskulttuurin tasot ja palvelukulttuuri
    3. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus
    4. Vieraanvaraisuus, kokemuksellisuus, elämyksellisyys
    5. Yhteistyö, kohtaamiset ja ryhmäilmiöt sekä Arvostava vuorovaikutus ja roolien rakentuminen
    6. Luottamus, psykologinen ja sosiaalinen pääoma, työhyvinvointi
    7. Johtajuus: Transformatiivinen johtajuus palvelussa, Dialogisen kehittämisen periaatteet ja käytäntöjä
    8. Palautteet ja kurssin päätös

    Ryhmä
    • RR20SE
    • RH21SD
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    100% lähiopiskelu
    tai
    100% itsenäinen opiskelu

    opimistapa valitaan kurssin ensimmäisellä tapaamiskerralla

    Arviointikriteerit

    Opiskelija saa palautetta oppimistehtävistään.

    Opettaja

    Anna-Liisa Aarti, Outi Rekola

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Hyväksytty moduuli arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Arvosana1
    Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja sekä vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen. Ymmärtää esimiehen rooleja vuorovaikutuksen ja muutoksen mahdollistajana.
    Arvosana 3
    Osaa soveltaa tiimityön yleisimpiä menetelmiä monimuotoisen tiimin ongelman ratkaisussa ja tiimityön kehittämisessä. Osaa osoittaa työhyvinvoinnin suoria ja välillisiä vaikutuksia liiketoiminnalle.
    Arvosana 5
    Osaa analysoida tiimityötä ja palvelukulttuuria sekä arvioida luottamuksen ilmapiiriä. Osaa esittää suunnitelman niiden kehittämiseksi.

    Koulutus

    HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5