Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Päivi Peltonen
Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, kirja ilmestyy syyskuussa
Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi tai esseetäsi
Opiskelija osallistuu journalismin alan ammattilaisten luennoille tai alan tapahtumiin.
Pasilan toimipiste
Suomi
07.09.2020 - 18.12.2020
1. Oppimispäiväkirja Oppimispäiväkirjassa reflektoit jokaisella luennolla/tapahtumassa /podcastissa/kirjassa oppimaasi. Oppimispäiväkirjojen teemoja tulee olla 4 aihealueesta. Kertaat tärkeimmät aineistoissa olevat asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat uuden tiedon aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli. Jokaisesta aihealueesta/teemasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi. 2. Essee Valitse luentojen/tapahtumien/podcastien/muu teemoista kaksi tarkempaan käsittelyyn. Perehdy näihin teemoihin syvällisemmin itsenäisesti, etsi omaa lähdekirjallisuutta (vähintään yksi ei-suomalainen teos), pohdi teemojen merkitystä journalismille yleisesti ja erityisesti sinulle itsellesi. Voit myös haastatella taustaksi muita toimittajia. Hae luennoilla/lähdekirjallisuudessa/tapahtumissa/podcasteissa esiin tulleiden esimerkkien lisäksi myös muita esimerkkejä (mukana vähintään muutama kansainvälinen). Analysoi ja pohdi, miten lähdeaineiston tuomat näkemykset näkyvät valitsemissasi esimerkeissä - ja tuo esille sekin, jos löydät päinvastaisia tapoja tehdä. Valitse kuitenkin esimerkit niin, että ne edustavat julkaisuja, joita voidaan pitää luotettavina ja hyvää journalistista tapaa noudattavina. Esseen pituus noin viisi liuskaa. Palauta tehtävät 13.12.2020 mennessä Moodleen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
11.08.2020 - 14.09.2020
Long Playn luennot ovat klo 16.15 – 20.00 seuraavina päivinä:
Ti 22.9.2020 Kuinka autofiktiota tehdään?
Ti 6.10.2020 Täydellinen juttu – Long Playn toimitus paljastaa täydellisen jutun reseptin
Ti 10.11.2020 Draaman kaari – miten pitkän tarinan saa kantamaan ja pysymään kasassa.
Oppimispäiväkirjan ja esseen deadline on 13.12.2020.
Ke 2.12. 2020 Näin teet kertovan tietokirjan.
Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30 Zoomin välityksellä. Jos osallistut luennolle, ole yhteydessä opintojakson vetäjään Esko Hatuseen (esko.hatunen@haaga-helia.fi) niin saat Zoom-luennon ID-tiedot ja salasanan. Tieto löytyy myös Moodlesta Jouran opiskelijat-sivustolta kohdasta Viikon vieraat.
Ke 2.9. Pauliina Siniauer, datajournalismin tuottaja, Helsingin Sanomat
Datajournalismin ajankohtaiset trendit ja tulevaisuuden näkymät
Ke 9.9. Juuso Koponen, informaatiomuotoilija ja datavisualisti, Koponen&Hildén Mitä journalistin tulee tietää muotoilusta
Ke 16.9 Laura Halminen, toimittaja Helsingin Sanomat
Kyberturvallisuus journalistin työssä
Ke 23.9. Laura Kettunen, väitöstutkija Helsingin yliopisto
Sosiaalisen median lähteet ja tiedon luotettavuuden arviointi breaking news –uutistilanteessa
Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.
www.hsj.fi
www.paivalehdenmuseo.fi
Päivi Peltonen
YJO Journalismin ylempi amk
0.00 op
0.00 op
H-5