Opetusmenetelminä ovat työelämälähtöiset esimerkkitapausten käsittely lähitapaamisissa, etäjatkoilla tehtävät harjoitukset opiskelijan omassa työyhteisössä (tai esim. harrastustoiminnassa) sekä kirjalliset esihenkilön vuorovaikutusosaamista kehittävät oppimistehtävät.
Oppimismetodeina käytetään vertaisoppimista, esimerkkitapausten ratkomista sekä tietoperustaan perehtymistä ja sen hyödyntämistä. Opiskelijan ei tarvitse toimia tällä hetkellä esihenkilönä osallistuakseen opintojaksolle, mutta hänen tavoitteenaan on oppia aiheesta lisää mahdollisten tulevaisuuden työtehtävien tueksi.
Outi Kangas-Korhonen
1. Esimiehen vuorovaikutustaidot (Kuusela, Sari. Sanoma Pro, 2013), myös e-kirjana Haaga-Heliassa
2. Esimies ongelmien aiheuttaja ja ratkaisija. Ajattele mitä ajattelet. (Kultanen, Timo. Kauppakamari 2016)
3. Työterveyslaitos (kts. alla tiedosto), Innostava esimies -työkirja
4. Daniel Coyle. 2018. The Culture Code: The secrets of highly successful groups. Bantam Books: New York.
5. Isotalus-Rajalahti: Vuorovaikutus johtajan työssä (2017)
6. Lars Johan Åge Happy Happy: viisi askelta, yhteisymmärrykseen kenen hyvänsä kanssa (2020)
Muita oppimateriaaleja toteutuksen Moodle-alustalla.
Opintojakso perustuu työelämän esimerkkeihin ja haasteisiin opiskelijan esihenkilönä toimisessa ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiseksi.
Vierumäen toimipiste
Opintojaksossa ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojakson sisällöt ovat sovellettavissa kv. ympäristöön ja sisällöissä huomioidaan esihenkilötyöskentely kv. ympäristössä.
31.10.2022 - 30.03.2023
"Innostava esihenkilö" - omakohtaisen oppaan laatiminen sekä vuorovaikutuksellinen osallistuminen ja osaaminen lähiopetuskerroilla. Lähitapaamisiin liittyy ennakkotehtäviä, joita käsitellään yhdessä.
15.08.2022 - 30.09.2022
Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä lähitapaamista. Lähitapaamiset 16.11.2022, 20.1.2023 ja 14.3.2023. Viimeisen lähitapaamisen jälkeen opiskelija tekee valmiiksi lopputehtävän ja itsearvioinnin.
Mikäli opiskelija on hankkinut vastaavan osaamisen aiemmin, hän voi osoittaa osaamisen näyttönä. Ota tässä tapauksessa yhteyttä opettajaan. Jos hän on opiskellut vastaavan opintojakson toisessa korkeakoulussa (ylempi taso), hän voi hakea hyväksilukua.
Outi Leppälä-Pekkinen
20 - 40
Arviointi tapahtuu asteikolla 1-5, johon vaikuttavat sekä kirjalliset oppimistehtävät (70%) sekä aktiivinen ja osaava osallistuminen lähitapaamisiin (30%).
LIAM Liikunta-alan koulutus
3.00 op
4.00 op
H-5