•   CRM liiketoiminnassa ICB006AS2A-3007 18.08.2025-10.10.2025  5   (ITB3PAICB1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
    - osaa kuvata CRM-järjestelmän keskeisimmät hyödyt ja haasteet sekä merkityksen liiketoiminnassa
    - osaa selittää keskeisimmät CRM:ään liittyvät käsitteet
    - osaa suunnitella CRM-järjestelmässä käytettäviä liiketoimintaprosesseja
    - tiedostaa tiedon ja tiedonhallinnan merkityksen CRM-käytössä
    - tunnistaa ajankohtaisten teknologioiden mahdollisuuksia CRM-kehityksessä
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ei lähtötasovaatimuksia
    Sisältö
    CRM liiketoimintakonseptina ja liiketoiminnan strategisena työkaluna; strateginen, operationaalinen, analyyttinen ja yhteistyö-CRM.
    Asiakkuudenhallinta. Markkinoinnin, myynnin ja palvelun rooli menestyksekkäässä asiakkuudenhallinnassa.
    Datan kerääminen ja hyödyntäminen CRM:ssä
    CRM:n käyttöönotto ja kehitys
    Käytännönläheisiä tehtäviä CRM-järjestelmässä
    Ryhmätyö: Teoreettisen ja käytännön osaamisen yhdistäminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Kohtalainen tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 40 % kurssin kokonaispisteistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Hyvä tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 70 % kurssin kokonaispisteistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 90 % kurssin kokonaispisteistä.
    Lisätiedot
    Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Salesforce CRM-järjestelmään tekemällä pelillistettyjä tehtäviä (moduuleja) annettujen ohjeiden mukaan. Ohjelmiston käyttö edellyttää englannin kielen osaamista. Moduulien kautta opiskelijan on mahdollista suorittaa esim. CV:ssä hyödyllisiä "kunniamerkkejä".

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso on ONLINE-toteutus ja se suoritetaan etäluennoille osallistumalla ja oppimistehtäviä tekemällä. Ohjausta tehtävien tekemiseen voi saada verkkotapaamisten yhteydessä tai varaamalla kurssin opettajalta ajan tapaamiselle.
    Kurssille osallistuminen vahvistetaan tekemällä ennakkotehtävä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kurssin oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan oppimisalustalla Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Kurssilla tutustaan CRM-järjestelmän käyttöön, suunnitteluun ja hallintaan. Opetus sekä oppimis- ja tuntitehtävät keskittyvät CRM-vaatimusten tunnistamiseen ja ratkaisemiseen liiketoimintalähtöisesti. Vierailevia luennoitsijoita voi olla mukana kurssilla mahdollisuuksien mukaan.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Osa kurssimateriaalista on englanniksi ja harjoituksissa käytettävä ohjelmisto (Salesforce) on englanninkielinen, maailmanlaajuisesti käytössä oleva CRM-järjestelmä.

    Ajoitus

    18.08.2025 - 10.10.2025

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät liittyvät opintojakson teemoihin: - Ennakkotehtävä kurssille osallistumiseen: CRM-markkina - Viikottainen oppimispäiväkirja: opittujen kokonaisuuksien pohdintaa - Moderni CRM - CRM liiketoiminnassa: Salesforce Trailhead -oppimisympäristön valikoituja moduuleja (oppimisympäristö on englanninkielinen) - CRM:n hyödyntäminen yrityksessä (yksilö tai parityö) Kurssi sisältää lisäksi ei-arvioitavia, oppimista tukevia tunti- ja muita tehtäviä.

    Ilmoittautumisaika

    14.05.2025 - 22.05.2025

    Aikataulu

    Verkkoluennot keskiviikkoiltaisin.

    Ennakkotehtävä on suoritettava kahden ensimmäisen kurssiviikon aikana.
    Muiden oppimistehtävien palauttaminen on suunniteltu porrastetusti opintojakson eri vaiheissa.
    Oppimispäiväkirja ja "CRM:n hyödyntäminen yrityksessä" lähetetään arvioitavaksi opintojakson lopussa.

    Ryhmä
    • ITB3PAICB1
    • EVENING
    • IT3PAICB1
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Mahdollisen näyttömenettelyn suhteen, olethan yhteydessä opettajaan jo toteutuksen ensimmäisellä viikolla.

    Mikäli opiskelijalla on riittävästi osaamista kurssin oppimistavoitteisiin nähden, opiskelija voi suorittaa opintojakson näytön kautta. Näyttö tapahtuu kahdessa vaiheessa, jossa ensin lähetetään hakemus, jonka perusteella arvioidaan opiskelijan kelpoisuus opintojakson suorittamiseen näytöllä. Jos opiskelija on sopiva näyttökandidaatti, näyttö suoritetaan kirjallisella tehtävällä. Tästä opiskelija saa näytöstä arvosanan (1-5). Mikäli arvosana on 3-5, arviointi kirjataan Peppiin näytön jälkeen.
    Mikä arvosanaksi on muodostumassa 1-2, opettaja on yhteydessä.

    Opettaja

    Terhi Pio

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Arviointi perustuu verkkoluentoihin osallistumiseen ja oppimistehtäviin.

    Opintojakson aikana palautetaan oppimistehtävät annetussa aikataulussa. Tehtävät arvioidaan pisteitä antamalla. Kurssin maksimipistemäärä on 100 pistettä.
    90 pistettä tai enemmän -> 5
    80 pistettä tai enemmän -> 4
    70 pistettä tai enemmän -> 3
    60 pistettä tai enemmän -> 2
    40 pistettä tai enemmän -> 1

    Haaga-Helia edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Koulutus

    TRATI Tradenomi tietojenkäsittely

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5