CRM liiketoiminnassa (5op)

Opintojakson tunnus: ICB006AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Haluatko ymmärtää, miten yritykset rakentavat vahvoja asiakassuhteita ja miksi CRM on kriittinen osa nykypäivän liiketoimintaa? Tämä opintojakso vie sinut käytännönläheisesti asiakkuudenhallinnan (CRM) maailmaan huomioiden sekä teknologian että liiketoiminnan näkökulman.

Opintojakson aikana opit, miten CRM-järjestelmät auttavat hallitsemaan asiakastietoa, tehostamaan prosesseja ja tukemaan strategista päätöksentekoa. Sinulle tulee tutuksi, miten markkinointia voidaan automatisoida, miten myyntitiimit hyödyntävät CRM:ää tehokkuuden lisäämiseksi ja miten asiakaspalveluprosesseja rakennetaan CRM:ään. Lisäksi tarkastellaan CRM:n roolia liiketoimintastrategiassa ja sen tulevaisuutta uusien teknologioiden valossa.

Kurssin päätteeksi osaat suunnitella liiketoimintaprosesseja CRM-ympäristössä, hallitset keskeisen terminologian ja sinulla on konkreettista kokemusta CRM-järjestelmän käytöstä sekä loppu- että pääkäyttäjän näkökulmasta.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
- osaa kuvata CRM-järjestelmän keskeisimmät hyödyt ja haasteet sekä merkityksen liiketoiminnassa
- osaa selittää keskeisimmät CRM:ään liittyvät käsitteet
- osaa suunnitella CRM-järjestelmässä käytettäviä liiketoimintaprosesseja
- tiedostaa tiedon ja tiedonhallinnan merkityksen CRM-käytössä
- tunnistaa ajankohtaisten teknologioiden mahdollisuuksia CRM-kehityksessä
- omaa perustaidot CRM-järjestelmän (Salesforce) käytössä ja konfiguroinnissa

Sisältö

CRM liiketoimintakonseptina ja liiketoiminnan strategisena työkaluna; strateginen, operationaalinen, analyyttinen ja yhteistyö-CRM.
Asiakkuudenhallinta. Markkinoinnin, myynnin ja palvelun rooli menestyksekkäässä asiakkuudenhallinnassa.
Datan kerääminen ja hyödyntäminen CRM:ssä
CRM:n käyttöönotto ja kehitys
Käytännönläheisiä tehtäviä CRM-järjestelmässä
Ryhmätyö: Teoreettisen ja käytännön osaamisen yhdistäminen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakso koostuu
- luennoista
- yksilö- ja ryhmätehtävistä
- käytännön harjoituksista

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös näyttämällä aiemmin hankittu osaaminen. Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, olethan yhteydessä opettajaan jo toteutuksen ensimmäisellä viikolla.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävä materiaali löytyy opintojakson Moodlesta ja koostuu pääosin
- luentomateriaaleista
- ajankohtaisista artikkeleista, sivustoista, tutkimuksista ja kirjoista
- videoista

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Ei lähtötasovaatimuksia

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Kohtalainen tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 40 % kurssin kokonaispisteistä.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Hyvä tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 70 % kurssin kokonaispisteistä.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Erinomainen tuntemus kurssin aiheista osaamistavoitteita vasten. Kerätty yli 90 % kurssin kokonaispisteistä.

Lisätiedot

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Salesforce CRM-järjestelmään tekemällä pelillistettyjä tehtäviä (moduuleja) annettujen ohjeiden mukaan. Ohjelmiston käyttö edellyttää englannin kielen osaamista. Moduulien kautta opiskelijan on mahdollista suorittaa esim. CV:ssä hyödyllisiä "kunniamerkkejä".

Siirry alkuun