•   Työpsykologia ja työhyvinvointi HRL008AS2A-3001 21.08.2023-13.10.2023  5   (TR4HEHRL1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • työhyvinvoinnin työpsykologiset perusteet
    • määritellä työhyvinvoinnin keskeisiä kuvaajia ja niihin vaikuttavia tekijöitä
    • ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen työelämän murroksessa ja osaa seurata siihen liittyvää tutkimustietoa
    • soveltaa työhyvinvoinnin johtamisen keinoja henkilökohtaisessa ja/tai työyhteisön hyvinvoinnissa
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ei edeltävyysvaatimuksia
    Sisältö
    • Työpsykologian ja positiivisen psykologian näkökulmat työhyvinvointiin
    • Työhyvinvoinnin käsitteet stressistä työn imuun ja merkityksellisyyteen
    • Työn kuormitustekijät ja voimavarat
    • Työhyvinvoinnin johtaminen yksilö- ja organisaatiotasolla
    • Teknologiavälitteinen työ, kognitiivinen ergonomia ja psykologinen palautuminen
    • Muuttuva työelämä ja tulevaisuuden työ
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija
    - tunnistaa joitakin työ- ja positiivisen psykologian perusteita
    - tiedostaa yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
    - tuntee työpaikan työhyvinvointiin ja työterveyteen liittyvät eri toimijat
    - osaa hakea tutkimustietoa
    - osoittaa vähäistä lähdeaineiston ja pohdinnan vuoropuhelua tehtävissä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    - tuntee työhyvinvoinnin työpsykologisia perusteita
    - osaa määritellä työhyvinvoinnin keskeiset kuvaajat ja niihin vaikuttavat tekijät
    - ymmärtää työhyvinvoinnin johtamisen merkityksen ja keinot muuttuvassa työelämässä
    -osaa edistää omaa palautumista ja hyvinvointia
    - osaa hakea tutkimustietoa ja hyödyntää sitä oman ja/tai työyhteisönsä hyvinvoinnin kehittämiseksi
    - osoittaa asianmukaista lähdeaineiston käyttöä ja soveltamista tehtävissä
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    - ymmärtää työhyvinvoinnin systeemisen luonteen ja työelämän muutosten vaikutukset
    -ymmärtää miten työhyvinvointia voidaan johtaa organisaation eri tasoilla
    -osaa kehittää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
    - osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa
    - osoittaa erinomaista lähdeaineiston soveltamista ja käyttää laadukkaita lähteitä tehtävissä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomi, liiketalous-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalia
    Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä – psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
    Manka, M. 2015. Stressikirja. Mistä virtaa? Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
    Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. 2017. Tykkää työstä! Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirja)
    Oheismateriaalia (ehdotuksia opinto-oppaasta)
    Arnold, J. & Randell, R. et al. 5th ed. 2010. Work Psychology -Understanding Human Behaviour in the Workplace. England: Pearson.
    Aro, A., Feldt, T. & Ruohomäki, V. (toim) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Helsinki: Edita.
    Ashleigh, M. & Mansi, A. 2012. The Psychology of People in Organisations. Harlow: Pearson.
    Dweck, C. 2016. Mindset ja menestymisen psykologia. Tallinna Raamatutrukikoja OU: Viisas Elämä.
    Linley, P., Harrington, S. & Garcea, N (Eds). 2013. The Oxford Handbook of Positive Psychology at Work. Oxfrod University Press.
    Lämsä, A-M. & Päivike, T. 2010. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita.
    Ojanen, M. 2013. Positiivinen psykologia. Helsinki: Edita.
    Pietikäinen, A. 2014. Joustava mieli. Helsinki: Duodecim.
    Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Juva: PS-kustannus.
    Raami, A. 2016. Älykäs intuitio. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
    Rauhala, I., Leppänen, M. & Heikkilä, A. 2013. Pääasia. Organisaation psykologinen pääoma. Helsinki: Talentum.
    Seppälä, E. 2016. Elä onnellisemmin. Stockholm: HarperCollins Nordic AB.
    Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.). (2014). Positiivisen psykologian voima. Helsinki: PS-Kustannus.

    Työelämäyhteydet

    TEEMA-tehtävä pohjautuu vahvasti työelämäkokemukseen.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisyys huomioidaan mahdollisuuksien mukaan opetusmateriaalin kohdalla oheismateriaalin valinnassa.

    Ajoitus

    21.08.2023 - 13.10.2023

    Oppimistehtävät

    Tehtävät ilmoitetaan lähempänä toteutusta Moodlessa.

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    Oppimisympäristö avataan Moodlessa opintojaksolle hyväksytyille viimeistään 21.8.2023. Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla palautettuna Moodleen 6.10.2023 mennessä.

    Virtuaalitoteutus. Sisältää opettajan Teams -ohjaukset erikseen sovittuna ajankohtana.

    Ryhmä
    • TR4HEHRL1
    • LH5MAHRM
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    -

    Opettaja

    Mia Lahtela, Johanna Stenros

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Arviointiin vaikuttavat opiskelijan analysoiva ja tutkiva kehittämisote sekä aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluun. Opiskelijan tulee lisäksi hyväksytysti osallistua verkkokeskusteluun.
    Tehtäviä arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty / täydennettävä (painokerroin 0 %) sekä asteikolla 1 - 5.
    Opintojakson kaikki tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
    Opintokokonaisuuteen kuuluva oman oppimisen arviointitehtävä ei vaikuta arvosanan muodostukseen, mutta on ehto kurssin suoritukselle.

    Tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointiperusteet ilmoitetaan Moodlessa lähempänä toteutuksen alkamista.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5