•   Asiakas- ja henkilöstökokemuksen kehittäminen HOS008AS2A-3005 21.08.2023-15.12.2023  5   (REB2HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut opiskelija osaa hahmottaa palvelukokemuksen kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa. Osaa analysoida asiakkaan polkua ja sen eri osa-alueita. Tunnistaa erilaisia asiakkuuksia majoitus- ja ravintolapalveluiden käyttäjinä. Osaa soveltaa tutkimustietoa, sekä asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen kehittämisen teorioita. Osaa ohjata, tuotteistaa ja kaupallistaa palveluelämyksiä ja -prosesseja.
    Sisältö
    Majoitus- ja ravintola-asiakkaan profiilin ja asiakaspolun vaiheiden tunnistaminen. Asiakaskokemuksen sekä henkilöstökokemuksen tutkimustiedon analysointi ja teorioihin tutustuminen. Palveluelämyksen tuotteistaminen, tarinallistaminen ja kaupallistaminen palvelupolkua hyödyntäen.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tunnistaa majoitus- ja ravintola-asiakkaan profiilin sekä asiakaspolun vaiheet. Ymmärtää asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen tutkimustiedon ja teorioiden merkityksen. Tunnistaa mahdollisuuksia miten palveluelämyksiä tuotteistetaan, tarinallistetaan ja kaupallistetaan palvelupolkua hyödyntäen.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Ymmärtää majoitus- ja ravintola-asiakkaan profiilin sekä asiakaspolun vaiheet. Osaa osittain hyödyntää asiakaskokemukseen ja henkilöstökokemukseen liittyvää tutkimustietoa ja teorioita käytännön ratkaisuissa. Osaa osittain tuotteistaa, tarinallistaa ja kaupallistaa palveluelämystä palvelupolkua hyödyntäen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Ymmärtää majoitus- ja ravintola-asiakkaan profiilin sekä osaa kehittää asiakaspolun vaiheita. Osaa hyödyntää ja analysoida asiakaskokemukseen ja henkilöstökokemukseen liittyvää tutkimustietoa ja teorioita käytännön ratkaisuissa. Osaa tuotteistaa, tarinallistaa ja kaupallistaa palveluelämystä palvelupolkua hyödyntäen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    • Kontaktitunnit kampuksella
    • Osoitetut tuntiharjoitteet
    • Itsenäinen opiskelu
    • Tiimityöskentely
    • Yksilö- ja tiimitehtävät
    • Tentti

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
    Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1
    Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
    Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-14-2132-7

    Opintojaksolla jaettu muu materiaali.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksoon sisältyy osasuorituksena tentti, joka ajoittuu lukujärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen. Tarkempi ajankohta uusintapäivineen ilmoitetaan lukukauden alussa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Toimialan trendejä, liikeideoita, konsepteja ja asiakassegmenttejä tarkastellaan myös kv- näkökulmasta.

    Ajoitus

    21.08.2023 - 15.12.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla ilmoitettavat yksilötehtävät ja tiimiharjoitteet.

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen mukaiset lähitunnit, opintojakso kokonaisuudessaan yhden lukukauden puitteissa.

    Ryhmä
    • REB2HA1
    • CONTACT
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Toteutusvaihtoehtoina

    a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, tiimityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä tentti

    b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

    Opettaja

    Jaana Laaksonen, Anna-Liisa Aarti

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Englanniksi

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5