•   Brändikokemuksen kehittäminen EXP4HM003-3007 15.01.2024-15.03.2024  5   (EVENING, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
    Sisältö
    * Brändin ja brändiajattelun perusteet
    * Brändin johtamisen käsitteet ja mallit
    * Palvelubrändin erityispiirteet
    * Palvelubrändin kehittäminen
    * Strateginen palvelukokemuksen johtaminen
    * Brändikokemus ja moniaistillinen palvelubrändi
    * Palvelubrändikokemuksen tarinallistaminen
    * Monikanavainen tarinankerronta palvelubrändikokemuksessa
    * Palvelubrändikokemus tulevaisuudessa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee brändijohtamisen ja brändin rakentamisen keskeiset käsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan tietoa liiketoimintaympäristöön ja tarkastelemaan palveluliiketoiminnan brändiä monipuolisesti brändin rakentamisen ja hallitsemisen näkökulmista. Opiskelija tunnistaa monikanavaisen tarinankerronnan ja moniaistillisen viestinnän merkityksen brändille ja pystyy osittain soveltamaan näitä palvelubrändien kehittämiseen.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosana 1), opiskelija soveltaa keskeisiä käsitteitä brändin kehittämiseen ja johtamiseen. Opiskelija hahmottaa palvelubrändille uusia brändikokemus-mahdollisuuksia. Hän pystyy mittaamaan brändikokemusta ja arvioimaan moniaistillisen brändikokemuksen ulottuvuuksia. Opiskelija osaa tarinallistaa palvelubrändin ja hyödyntää tarinaa palvelubrändin kehittämiseksi monikanavaista viestintää hyödyntäen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosanat 1 ja 3), opiskelija pystyy arvioimaan brändin kehittämisen ja hallinnan erityispiirteet palvelujen markkinoinnissa. Hän kehittää ja johtaa palvelubrändin kehitysprosessia kokonaisvaltaisen brändikokemuksen näkökulmasta.
    Lisätiedot
    Opintojakso korvaa osittain tai kokonaan aiempien opetussuunnitelmien opintojaksot:
    Palvelubrändin hallinta (5 ECTS)
    Developing and Managing Experiences (10 ECTS)

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme lähiopetuspäivää, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Osa opintojakson tehtävistä suoritetaan itsenäisesti ja pienryhmissä. Henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan itsenäiselle työskentelylle. Opiskelijalta edellytetään kykyä työskennellä itsenäisesti. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. Moodle palvelee opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä.

    Lyhyesti:
    24h lähiopetusta (3 lähiopetuspäivää)
    110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    1h oman oppimisen arviointi

    Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
    Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

    Vastuuhenkilö

    Riina Iloranta

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksoon sisältyy huomattava määrä itsenäistä työskentelyä, jonka tueksi opiskelijoiden tulee tutustua kirjallisuuteen ja muihin tietolähteisiin monipuolisesti. Alla olevat lähteet ovat hyviä opiskelujen tueksi, mutta näiden lisäksi opiskelija voi löytää muuta hyvää materiaalia opiskelun tueksi. Aiheesta on kirjoitettu paljon, joten lähteiden kriittinen tarkastelu on myös suotavaa. Opiskelijoiden tulee valmistautua lähiopetuspäiviin lukemalla kirjallisuutta sekä tutustumalla erilaisiin tapoihin käsitellä palvelubrändiä ja brändikokemusta.

    * Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2009). Brand Leadership: Building Assets in an Information Economy. New York: The Free Press.
    * Aaker, D. A. (2010). Building Strong Brands. London: Simon & Schuster.
    * de Chernatony, L. (2006). From Brand Vision to Brand Evaluation: The Strategic Process of Growing and Strengthening Brands. 2nd Edition. Oxford: Butterworth-Heinemann.
    * Hultén, B., Broweus, N. & van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    * Jenkins, H., Ito, M. & Boyd, D. (2015). Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Malden: Polity Press.
    * Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen Punainen Lanka. Helsinki: Talentum.
    * Keller, K. (2007). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Edition. Upper Saddle River: Pearson Education.
    * Keller, K. L., Apéria, T. & Geor, M. (2008). Strategic Brand Management: A European Perspective. Harlow: Pearson Education.
    * Lindstrom, M. (2005). Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound. New York: Free Press.
    * Moilanen, T. & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    * Schmitt, B. H. & Rogers, D. L. (2008). Handbook on Brand and Experience Management. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

    Työelämäyhteydet

    Opiskelijat tuottavat aktiivista oppimista toteuttamalla yhteisprojektin kumppaniorganisaation tai -yhteisön kanssa.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    * Moodle-tentti: 29.2.2024

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Tämä kurssi kehittää kansainvälistä ajattelutapaa sisällyttämällä kansainvälisiä elementtejä ja esimerkkejä oppimissisältöön. Fasilitaattorit käyttävät opetusmenetelmiä, jotka ovat sopivia kulttuurisesti monimuotoisille osallistujille. Joitakin oppitunteja tai niiden osia pidetään englanniksi. Kurssin materiaalit sisältävät monipuolisesti aineistoja eri maista ja kulttuureista, ja kurssin oppimistehtävät kannustavat osallistujia tutkimaan ja pohtimaan glocaaleja kysymyksiä ja näkökulmia edistäen samalla monikulttuurista osaamista. Kurssin oppimistehtäviä voi tehdä myös englanniksi.

    Ajoitus

    15.01.2024 - 15.03.2024

    Oppimistehtävät

    * Ennakkotehtävä * Moodle-tentti * Projektitehtävä

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    * 18.1.2024
    * 25.1.2024
    * 1.2.2024
    * 8.2.2024
    * 15.2.2024
    * 29.2.2024
    * 7.3.2024
    * 14.3.2024

    Ryhmä
    • EVENING
    • MAEXPE
    • MAEXPFHA
    • ONLINE
    Opettaja

    Mario Passos Ascencao, Leena Korttilalli

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    * Tämä kurssi käyttää sekä formatiivisia että summatiivisia arviointimenetelmiä.

    Haaga-Helia ammattikorkeakoulun arvosteluskaala ei ole suhteellinen asteikko eikä siten vastaa täysin ECTS-arvosteluskaalaa. Ero on siinä, että ECTS-järjestelmä perustuu eri arvosanojen jakautumisen odotukseen, kun taas Haaga-Helian järjestelmä ei perustu siihen. Tämä tarkoittaa, että Haaga-Helian järjestelmässä ei ole sääntöä tai odotusta siitä, kuinka suuri osa kurssin osallistujista voi saada minkäkin arvosanan; jokainen opiskelija arvostellaan yksilöllisen suorituksensa perusteella, ei suhteessa muiden suoritukseen.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5