•   Palvelumuotoilu EXP4HM001-3008 16.01.2023-19.05.2023  10   (CONTACT, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
    Sisältö
    * Design thinking ja palvelumuotoilun konseptit, terminologia ja periaatteet
    * Käyttäjälähtöiset palvelumuotoilun prosessit
    * Käyttäjälähtöiset prosessit elämysten kehittämisessä
    * Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
    * Luovuus hyödyllisten, käytettävien ja haluttavien palvelumuotoiluratkaisujen innovaatioprosessissa
    * Palvelukonseptien prototyypit
    * Visualisointi sekä tehokkaiden, toiminnallisten ja yksilöllisten palvelukonseptien kehittäminen
    * Kannattavien liiketoimintamallien suunnittelu osana palvelumuotoilua
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija hallitsee keskeiset käsitteet, palvelumuotoilun terminologian sekä palvelumuotoilun periaatteet. Näiden lisäksi opiskelija osaa käyttää muotoilun johtamisen malleja ja menetelmiä palvelukokonaisuuksien ja -kokemusten kehittämiseen. Hän tuntee palvelumuotoilun prosessit ja hallitsee palvelumuotoilun keskeiset työkalut. Yhdessä tiiimin kanssa opiskelija tutkii käyttäjiä, sidosryhmiä, palveluntuottajia, trendejä ja käyttökonteksteja. Tutkimuksen avulla opiskelija pystyy löytämään uusia konsepteja tai ratkaisuja. Opiskelija pystyy yhdistämään tutkimusta ja omaa näkemystä strategisen suunnan tai linjauksen löytämiseksi.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosana 1), opiskelija soveltaa tietoa, palvelujohtamisen malleja ja menetelmiä elämys- ja palvelukonseptien kehittämiseksi. Opiskelija pystyy valitsemaan sopivat mallit ja menetelmät sekä hallitsee palvelumuotoilun prosessien ja työkalujen soveltamisen. Hän pystyy ennakoimaan uusia kehitysmahdollisuuksia palvelu- ja elämyskokonaisuuksissa sekä perustellusti rakentamaan ideoita uusista konsepteista tai ratkaisuista. Opintojakson aikana, opiskelija luo innovatiivisen ja houkuttelevan idean uudelle palvelu- tai elämyskonseptille, systeemille tai touchpointille. Opiskelija pystyy johtamaan palvelumuotoilun projektia, jonka avulla ratkaistaan todellinen palveluhaaste tai konkretisoidaan mahdollisuus.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosanat 1 ja 5), opiskelija pystyy monipuolisesti hahmottamaan uusia mahdollisuuksia palveluiden ja elämysten kehittämiseen sekä perustellusti arvioimaan uuden konseptin tai ratkaisun kantavuutta. Opiskelija johtaa itsenäisesti ja menestyksekkäästi palvelumuotoilun projektia, joka ratkaisee todellisen palveluhaasteen tai tarjoaa uuden mahdollisuuden. Hän rakentaa kannattavan liiketoimintamallin palvelulle tai elämykselle. Itsenäinen työskentely sekä liiketoiminnan kehittämiseen rakennetut palvelu- ja elämysratkaisut tai konseptit antavat mahdollisuuden korkeimpaan arvosanaan.
    Lisätiedot
    Opintojakso korvaa aiempien opintosuunnitelmien opintokokonaisuudet:
    ATB2RQ104 Design Thinking in Tourism (10 ECTS)
    REG3RY003 Service Design ja tuotekehitys palveluissa (10 ECTS)

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.01.2023 - 19.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 13.01.2023

    Ryhmä
    • CONTACT
    • MAEXPFHA
    Opettaja

    Vesa Heikkinen, Mona Eskola, Riina Iloranta

    Paikkoja

    15 - 30

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5