Opiskelijoille tarjotaan monipuolisia opetus- ja oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyö, ryhmäkeskustelut, yksilö/ryhmäväittelyt (mahdollisuuksien tunnistaminen), prototyyppien yhteiskehittely, tiedonhaku ja tutkimus (asiakasymmärrys), kirjallisuus, sekä reflektointi tietoisen läsnäolon kautta. Virtuaaliset työkalut, oppimisympäristö ja tehtävät tukevat opiskelijan oppimista. TKI-hankkeiden tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisina kehittämisideoina.
Opintojaksokuvauksessa mainittu kirjallisuus sekä opettajien jakamat materiaalit.
Canvanizer. Business canvases. Retrieved from https://canvanizer.com/choose/business-model-canvases
EYE. 2018. Business Plan Template. Entrepreneurship for Young Entrepreneurs. MOVE-YE Cosme project.
Haaga-Helia SUS. 2018. Pitching Guide. Haaga-Helia StartUp School. ppt.
Haaga-Helia SUS 2019. Design thinking workbook. Modified from Plattner, H. An introduction to Design Thinking workbook. d.School. Institute of Design at Stanford.
Lab8 2019. Tool factory. Service design tools. Retrieved from http://www.lab8.fi/tool-factory/
Toteutukseen voi kuulua vierailuluentoja ja yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Pasilan toimipiste
Ei tenttejä.
Finnish
Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.
01.08.2019 - 31.12.2019
Oppimistehtävä 1: Trendien tunnistaminen Opiskelija tunnistaa trendejä ja heikkoja signaaleja, jotka auttavat häntä tunnistamaan potentiaalisen asiakkaan tarpeet ja ongelmat. DL 10.9. Oppimistehtävä 2: Asiakasprofiili Opiskelija kerää potentiaalisen asiakkaan näkemyksiä lyhyiden haastattelujen kautta ja luo asiakasprofiilin ideansa kehittämiseksi eteenpäin. Profiili kertoo asiakkaan tarinan hänen roolien, tavoitteiden, mieltymysten, turhautumisten, intohimojen ja pelkojen avulla. DL 24.9. Oppimistehtävä 3: Arvolupaus Opiskelija tunnistaa loppukäyttäjän työt, hyödyt ja niitä luovat tekijät, haitat ja niitä vähentävät tekijät sekä lopulta ratkaisut, joilla luodaan hyötyjä, vähennetään haittoja ja tuotetaan lisäarvoa loppukäyttäjälle. Opiskelija kuvaa tämän arvolupauksen kanvaasin avulla. DL 5.11. Oppimistehtävä 4: Validointipäiväkirja Opiskelija kirjoittaa/tekee vapaamuotoisen päiväkirjan hänen ajatuksistaan ja oivalluksistaan, joita hän saa kun hän validoi/kelpuuttaa ideaansa iteratiivisesti prosessin aikana. DL 3.12. Oppimistehtävä 5: Pitsausvideo ja vertaispalaute Opiskelija valmistelee 3 minuutin hissipuhe/myyntivideon hänen ideastaan ja tallentaa sen sovitulle oppimisalustalle. DL 22.10. Lisäksi hän katsoo toisen opiskelijan videon ja antaa siitä vertaispalautetta oppimisalustan kautta. DL 23.10. Oppimistehtävä 6: BMC/lean canvas Opiskelija luo lean tai BMC kanvaasin hänen ideastaan demonstroiden samalla ideansa ansaintalogiikkaa. Hän valmistautuu myymään idean muille viimeisellä opetuskerralla. DL 10.12. Oppimistehtävä 7: Oman oppimisen arviointitehtävä. Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
17.06.2019 - 23.08.2019
Alustava aikataulu (pidätämme oikeuden muutoksiin)
20.8. Johdanto, tavoitteet, sparraustiimien muodostaminen, oppimistehtävä
27.8.ei opetusta / Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
3.9. Yrittäjämäiset osaamiset & resurssit (yrittäjätesti), tiimien rakentuminen & tiimien osaamiset, tietoinen läsnäolo
10.9.virtuaalinen / Mahdollisuuksien etsintä innovaatiopyörteen avulla: trendit, haasteet, mahdollisuudet & heikot signaalit, kilpailijat
17.9. EMPATISOI: Asiakkaan näkemykset ja tarpeet
24.9. MÄÄRITTELE: alustavan liike- tai kehittämisidean validointi
1.10. IDEOI: idean kehittäminen, ideointi, tietoinen läsnäolo
8.10. PROTOTYYPITÄ: idean visualisointi
15.10. ei opetusta - Itsenäinen työskentely - TESTAA: idean testaus, validointipäiväkirja
22.10. virtuaalinen / Pitsaus ja vertaisarviointi
29.10. ITEROI: prosessin reflektointi, parannukset, vertaispalaute
5.11. TALOUS-CHECK: ansaintamalli ja resurssi-tarkistus, menestystekijät & kilpailuedut
12.11. ei opetusta / Itsenäinen työskentely
19.11. Asiakashankinta ja asiakkuuden hallinta
26.11. Riskianalyysi
3.12. Itsenäinen työskentely
10.12. Pitsaus ja vertaisarviointi
Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Tämä opintojakso toteutetaan ensimmäisen kerran syksyllä 2019. Palaute otetaan huomioon opintojakson seuraavaa toteutusta suunniteltaessa.
Maria Haukka, Monica Åberg, Olli Laintila, Suvi Starck
15 - 20
Oppimistehtävien (LA) arviointi (75 % opintojakson arvosanasta) on jaettu seuraavasti:
- LA 1: Trendien tunnistaminen 10 %
- LA 2: Asiakasprofiili 10 %
- LA 3: Arvolupauskanvaasi (VPC) 10 %
- LA 4: Validointipäiväkirja 10 %
- LA 5: Pitsausvideo 10 %
- LA 6: BMC/Lean kanvaasi 15 %
- LA 7: Itsearviointi 10 %
Aktiivisuus luokassa 15 %
Vertaisarviointi 10 %
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
1.00 cr
2.00 cr
H-5