•   Digitaalisten palvelujen muotoilu DIG702AS3Y-3001 18.08.2025-12.12.2025  5   (EVENING, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    • Hallitsee digitaalisen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisen Lean Service Creation -menetelmää hyödyntäen digitaalisilla yhteistyöalustoilla (kuten FigJam).
    • Osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja nykyaikaisia työkaluja (mm. tarinallistamiseen soveltuvat animointiohjelmistot, protoiluohjelmistot ja prompt-pohjaiset prototypointityökalut) Tuplatimantti-mallin eri vaiheissa.
    • Osaa kerätä monenlaisista lähteistä palvelua, sen käyttäjiä ja käyttötilanteita koskevaa laadullista aineistoa käyttäen soveltuvia menetelmiä sekä toteuttaa systemaattista data-analyysia.
    • Osaa suunnitella ja prototypoida kaikkikanavaisia palveluratkaisuja analysoidun tutkimusaineiston pohjalta kehittäen liiketoiminnan elinkelpoisuutta ja käyttäjäkokemusta.
    • Osaa tuottaa service explainer -videon ja viestiä palveluratkaisusta ja sen tuottamasta lisäarvosta digitaalisen tarinankerronnan keinoin.
    • Osaa arvioida, kuinka hyvin palvelumuotoilun periaatteet, työkalut ja ajattelutavat on integroitu organisaation toimintaan.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.

    Osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija joko hallitsee palvelumuotoilun perusteet tai on valmis opiskelemaan perusteet itsenäisesti ennen opintojakson käynnistymistä.
    Sisältö
    - Palvelumuotoilu ja sen menetelmät
    - Palvelumuotoilun kypsyysmallit
    - Lean Service Creation -menetelmä
    - Laadullisen aineiston data-analyysi
    - Prototypointi ja sitä tukevat työkalut
    - Digitaalinen tarinankerronta ja sen työkalut
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tuntee digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän.

    Opiskelija tietää, kuinka palvelumuotoiluprojekti toteutetaan digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja.

    Opiskelija tietää, kuinka asiakaskokemusta suunnitellaan kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla.

    Opiskelija tietää, kuinka lisäarvoa luodaan asiakkaille ja miten asiakaskokemus muodostuu erilaisissa asiakaskohtaamisissa ja palveluympäristöissä.

    Opiskelija tietää, kuinka hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä opintojaksolla toteutettavassa projektissa.

    Opiskelija tietää, kuinka palvelumuotoilun kypsyystasoa voidaan arvioida organisaatiotasolla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija ymmärtää digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän hyödyntämistä palvelujen suunnittelussa.

    Opiskelija osaa toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja pitäen fokuksen vahvasti asiakkaassa.

    Opiskelija osaa suunnitella asiakaskokemusta kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla.

    Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden tutkimiseen ja data-analyysiin, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin ja suunnitteluun sekä asiakaskokemusta parantavien ratkaisujen prototypointiin.

    Opiskelija osaa kommunikoida digitaalisen palveluratkaisun hyötyjä asiakkaalle käyttäen digitaalista tarinankerrontaa ja sen työkaluja.

    Opiskelija osaa arvioida organisaatiossa palvelumuotoilun kypsyystasoa hyödyntäen siihen tarkoitettua kypsyysmallia.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän hyödyntämistä.

    Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja (ml. tekoälyavustajat).

    Opiskelija osaa kiitettävästi suunnitella kaikkikanavaista asiakaskokemusta syvällisen asiakasymmärryksen pohjalta.

    Opiskelija osaa soveltaa menestyksekkäästi palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden tutkimiseen ja data-analyysiin, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin ja suunnitteluun sekä asiakaskokemusta parantavien ratkaisujen prototypointiin.

    Opiskelija osaa kiitettävästi kommunikoida digitaalisen palveluratkaisun hyötyjä asiakkaalle hyödyntäen luovasti digitaalista tarinankerrontaa ja sen työkaluja.

    Opiskelija on kiitettävästi sitoutunut opintojaksoprojektin tavoitteiden saavuttamiseen ja on aktiivinen tiimipelaaja.

    Opiskelija osaa syvällisesti arvioida organisaatiossa palvelumuotoilun kypsyystasoa hyödyntäen siihen tarkoitettua kypsyysmallia.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojaksolla opit hyödyntämään ja soveltamaan palvelumuotoilun periaatteita, menetelmiä ja työkaluja digitaalisten palveluiden sekä kaikkikanavaisen asiakaskokemuksen suunnittelussa. Oppiminen perustuu vahvasti kahteen osa-alueeseen: itsenäiseen työskentelyyn palvelumuotoilun teorioiden parissa sekä palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käytännön soveltamiseen monialaisessa palvelumuotoilutiimissä, palvelumuotoilun ajattelutapaa noudattaen. Opettaja ei pidä perinteisiä luentoja palvelumuotoilusta, vaan toimii prosessin ohjaajana ja antaa palautetta opiskelijoiden työskentelystä.

    Opiskelijat toteuttavat opintojaksolla palvelumuotoiluprojektin keskenään valitsemalleen toimeksiantajalle. Projekti sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että tiimityötä, jota tehdään tiimissä sovittavalla tavalla.

    Opintojaksoon kuuluu neljä ohjattua Zoom-tapaamista: Kick off (26.8.), Helppari 1 (30.9.), Helppari 2 (4.11.) ja Showroom (9.12.). Näissä opettaja tarjoaa ohjausta projektin edistämiseen palvelumuotoilun prosessin, menetelmien ja työkalujen näkökulmasta. Lisäksi opiskelijat saavat opettajalta kirjallista palautetta projektinsa eri vaiheista yhteensä kolme kertaa työskentelyn aikana.

    Opiskelijan tulee sitoutua projektiin erikseen tiimissä sovitun roolin ja työmäärän mukaisesti. Koska opintojaksoon sisältyy paljon itsenäistä työskentelyä opetuskertojen ulkopuolella, opiskelijan oletetaan osallistuvan kaikkiin neljään yhteiseen tapaamiseen. Poissaoloista tulee ilmoittaa etukäteen opettajalle.

    Opintojakson arviointi perustuu kahteen osa-alueeseen: prosessin laatuun (50 %) ja lopputulokseen (50 %). Lisäksi itse- ja vertaisarviointi voivat vaikuttaa opiskelijan lopulliseen arvosanaan.

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus on saatavilla kirjaston e-kirjakokoelmasta. Muu oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

    Opintojaksoon ei kuulu ennakkotehtävää. Huomaathan kuitenkin, että osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelijalla on palvelumuotoilun perusteet hallussa tai hän on valmis opiskelemaan ne itsenäisesti ennen opintojakson alkua.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    18.08.2025 - 12.12.2025

    Ilmoittautumisaika

    11.08.2025 - 15.08.2025

    Ryhmä
    • EVENING
    • BLENDED
    • YAMK1DIG
    • MADIGF
    • ONLINE
    Opettaja

    Jarmo Sarkkinen

    Paikkoja

    31 - 60

    Koulutus

    LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5