•   Palvelumuotoilun menetelmät CUS8LH107-3008 22.08.2022-16.12.2022  2   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opiskelija tutustuu palvelumuotoilun menetelmiin erilaisten esimerkkien ja tehtävien kautta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    -
    Sisältö
    Palvelumuotoilun prosessi ja keskeiset menetelmät.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    - tunnistaa palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja peruskäsitteet
    - osaa nimetä palvelumuotoilun menetelmiä prosessin eri vaiheissa
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    - osaa kuvata palvelumuotoilun prosessin
    - osaa valita yhden keskeisen menetelmän jokaiseen palvelumuotoilun prosessin vaiheeseen
    - ymmärtää palvelumuotoilun hyödyn liiketoiminnan kehittämisessä
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    - osaa ehdottaa menetelmiä palvelumuotoilun prosessin eri vaiheisiin perustellusti ja kuvailla menetelmiä
    - osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä itsenäisesti annettuihin esimerkkitapauksiin

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Itsenäistä opiskelua verkko-oppimisympäristössä. Opintojakso on suunniteltu itsenäisesti tehtäväksi annettujen ohjeiden ja materiaalien avulla. Opintojaksolla tulet tutustumaan palvelumuotoilun kirjallisuuden ja luentotallenteiden kautta palvelumuotoilun periaatteisiin, prosessiin, sekä menetelmiin ja työkaluihin. Opintojakson tehtävissä voi edetä omaan tahtiin opintojakson aikana, tarkistatehtävien viimeiset palautusajat aikataulusta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing. Sekä muu oppimisympäristössä jaettu materiaali.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Opintojakso koostuu kahdeksasta osiosta, joissa jokaisessa on tehtävä/tehtäviä. 1. Johdatus palvelumuotoiluun 2. Palvelumuotoilun prosessi 3. Palvelumuotoiluajattelu 4. Kohti asiakaskeskeisyyttä 5. Asiakasymmärryksen kerääminen 6. Palvelumuotoilun työkaluja 7. Persoonat ja palvelupolku 8. Reflektointi ja palaute

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 18.11.2022

    Aikataulu

    Opintojakso alkaa 22.08.2022
    Tehtävien 1.-3. dl 28.11.2022
    Tehtävien 4.-8. dl 15.12.2022
    Opintojakso loppuu 16.12.2022

    Opintojakso on esitietovaatimus opintojaksolle CUS8LH108 Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen.

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • AVOINAMK
    • LUKIO
    • VIRTUAL
    • AMKosaaja22S
    Opettaja

    Kristiina Laine

    Paikkoja

    15 - 100

    Arviointitavat

    Arviointi koostuu opintojakson tehtävistä, kaikki tehtävät on palautettava. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arviointikriteerit esitellään orientaatiomateriaalissa opintojakson alussa. Opintojakson arviointeja tehdään pääsääntöisesti kerran viikossa, poislukien loma-ajat.

    Arvioidaan asteikolla 0-5.

    Koulutus

    AVO Avoin ammattikorkeakoulu, AMKosaaja

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5