•   Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu CUS4LH101A-3023 27.03.2023-19.05.2023  5   (EVENING, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelun tuotteistamisen ja muotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut, sekä niiden soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit sekä vähintään yhden liiketalouden suuntautumisopintojen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
    Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Palvelusuunnittelu ja -myynti. Moduulissa on kaksi osaa:
    OSA A: Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5 op sekä
    OSA B: B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
    Sisältö
    CUS4LH101A Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5op
    CUS4LH101B B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
    •osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
    •tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
    •tietää palvelukokemuksen merkityksen palvelukehittämisessä
    •tunnistaa palvelun laatuun vaikuttavat tekijät
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä määritellyssä palveluympäristössä
    •osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
    •osaa määritellä palvelukokemuksen tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
    •antaa palvelun laadun kehittämiseksi perusteltuja ideoita
    •osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä palveluympäristö huomioon ottaen
    •osaa hyödyntää tuotteistamisen menetelmiä erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
    •osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta perustuen kerättyyn asiakasymmärrykseen
    •osaa määritellä perustellen miten palvelun laatua tulisi kehittää asiakaan näkökulmasta
    •ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan virtuaalisena Moodle-oppimisympäristössä.
    Opintojakso koostuu:
    - Virtuaaliluennoista, live ja nauhoitukset
    - Esseetyyppisistä oppimistehtävistä

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Gröönroos, C. (2015): Palvelujen johtaminen ja markkinointi, Talentum, Ekonomia-sarja (soveltuvin osin)
    Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
    Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    27.03.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojakson arviointi koostuu kirjallisista yksilö- tai paritehtävistä.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 24.03.2023

    Ryhmä
    • EVENING
    • LH5IPACUS
    • TRB3HESER
    • VIRTUAL
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT-menettelyssä ota yhteyttä opintojakson opettajaan ennen toteutuksen alkua ja ilmoittaudu toteutukselle normaalisti.

    Opettaja

    Katja Suihkonen

    Paikkoja

    15 - 100

    Arviointitavat

    Opintojakson arviointi koostuu opintojakson tehtävistä.

    Koulutus

    HELI Liiketalouden koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5