•   Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu CUS4LH101A-3006 20.01.2020-20.03.2020  5   (LH5PACUS) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelun tuotteistamisen ja muotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut, sekä niiden soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit sekä vähintään yhden liiketalouden suuntautumisopintojen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
    Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Palvelusuunnittelu ja -myynti. Moduulissa on kaksi osaa:
    OSA A: Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5 op sekä
    OSA B: B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
    Sisältö
    CUS4LH101A Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5op
    CUS4LH101B B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
    •osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
    •tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
    •tietää palvelukokemuksen merkityksen palvelukehittämisessä
    •tunnistaa palvelun laatuun vaikuttavat tekijät
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä määritellyssä palveluympäristössä
    •osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
    •osaa määritellä palvelukokemuksen tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
    •antaa palvelun laadun kehittämiseksi perusteltuja ideoita
    •osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä palveluympäristö huomioon ottaen
    •osaa hyödyntää tuotteistamisen menetelmiä erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
    •osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta perustuen kerättyyn asiakasymmärrykseen
    •osaa määritellä perustellen miten palvelun laatua tulisi kehittää asiakaan näkökulmasta
    •ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit sekä vähintään yhden liiketalouden suuntautumisopintojen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
    Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Palvelusuunnittelu ja -myynti. Moduulissa on kaksi osaa:
    OSA A: Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5 op sekä
    OSA B: B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op

    Moduulissa on yhteinen projektitehtävä.
    Lähiopetustunnit Tiistaisin 21.1-17.3.2020 klo 10:00-13:45

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Gröönroos, C. (2015): Palvelujen johtaminen ja markkinointi, Talentum, Ekonomia-sarja (soveltuvin osin)
    Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
    Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
    Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
    Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

    Työelämäyhteydet

    Projektityö, mahdollisia yritysvierailuja ja vierailevia luennoitsijoita.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutuksella ei ole tenttiä. Opiskelijat tekevät projektityön ja kirjoittavat 3 erillistä oppimisreflektiota.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Aihealueita tarkastellaan myös kansainvälisestä näkökulmasta.

    Ajoitus

    20.01.2020 - 20.03.2020

    Oppimistehtävät

    Opiskelija ymmärtää palvelun tuotteistamisen ja muotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut, sekä niiden soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä. Moduulissa on yhteinen projektitehtävä.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2020 - 24.01.2020

    Aikataulu

    Lähiopetustunnit Tiistaisin 21.1-17.3.2020 klo 10:00-13:45

    Ryhmä
    • LH5PACUS
    Opettaja

    Tuija Koskimäki, Eliisa Sarkkinen

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    HELI Liiketalouden koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5