•   Kriisiviestintä COM006AS3A-3002 24.03.2025-16.05.2025  5   (TR4HECOM, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - tunnistaa kriisiviestinnän erityispiirteet viestinnän tekijöiden, organisaatioiden, yleisön ja perinteisen ja sosiaalisen median näkökulmasta
    - tunnistaa tärkeät sidosryhmät ja osaa identifoida ja priorisoida edellisten tarpeet kriisiviestintään liittyen
    - ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen ja vaikutukset organisaatioiden maineelle ja brändille
    - analysoida ja toteuttaa erilaisia kriisiinvastaamistrategioita
    - soveltaa kriisiviestinnän toimintatapoja kriisin eri vaiheissa: ennakoinnissa, kriisin aikana ja kriisitilanteen jälkeen
    - osaa laatia kriisiviestintäsuunnitelman
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa tradenomitutkinnon Markkinoinnin ja viestinnän -suuntautumista.
    Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset.
    Sisältö
    - Kriisiviestinnän erityispiirteet: tavoitteet ja haasteet
    - Kriisien erilaiset sidosryhmät ja tarpeet
    - Kriisien ennakointi
    - Kriisien luokittelu ja priorisointi
    - Kriisiviestinnän suunnittelu
    - Maineen - ja odotustenhallinta
    - Kriisiviestinnän teoriat ja konseptit
    - Kriisisimulaatioharjoitukset (ei virtuaalitoteutuksissa) ja työpajat
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa kuvata kriisiviestintään liittyviä konsepteja ja metodeja. Hän tunnistaa sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, joiden avulla pystyy identifioimaan potentiaalisia kriisejä. Opiskelija ymmärtää eri sidosryhmien tarpeet kriisissä ja osaa suunnitella kriisiviestintää nämä huomioiden.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Arvosanan 1 edellyttämän osaamisen lisäksi osaa monitoroida ja ennakoida toimintaympäristöä kriisiviestinnän näkökulmasta ja ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen sidosryhmien, henkilöstön, brändin ja maineen näkökulmasta. Hän osaa suunnitella kriisiviestintää eri sidosryhmien tarpeiden ja toimintatapojen näkökulmasta.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Arvosanan 3 edellyttämän osaamisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia kriisiinvastaamisstrategioita eri kanaviin ja hyödyntää näitä eri sidosryhmien sitouttamiseen ja maineen hallintaan. Opiskelija osaa ennakoida ja perustellusti priorisoida potentiaalisia kriisejä ja suunnitella viestintää tästä näkökulmasta. Opiskelija osoittaa erinomaista sitoutumista kurssin suorittamiseen ja aikatauluihin.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kurssi on suunniteltu suoritettavaksi täysin itsenäisesti verkossa, ennakkoon määritellyn aikataulun mukaisesti. Täysin verkko-opetukseen pohjautuvassa vaihtoehdossa opettajan tuki on vähäisempi ja vaihtoehto edellyttää opiskelijalta Moodle-oppimisympäristön hyvää hallintaa, itseohjautuvaa otetta
    tiedonhankintaan ja tehtävien tekemiseen sekä viikottaista panostusta ja aikataulun noudattamista.

    Tämän kokonaan virtuaalisesti toteutettavan opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - tunnistaa kriisiviestinnän erityispiirteet viestinnän tekijöiden, organisaatioiden, yleisön ja perinteisen
    ja sosiaalisen median näkökulmasta
    - tunnistaa tärkeät sidosryhmät ja osaa identifoida ja priorisoida edellisten tarpeet kriisiviestintään
    liittyen
    - ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen ja vaikutukset organisaatioiden maineelle ja brändille
    - analysoida ja toteuttaa erilaisia kriisiinvastaamistrategioita
    - soveltaa kriisiviestinnän toimintatapoja kriisin eri vaiheissa: ennakoinnissa, kriisin aikana ja
    kriisitilanteen jälkeen
    - osaa laatia kriisiviestintäsuunnitelman

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Varsinaisia lähtötasovaatimuksia ei ole, mutta kurssi soveltuu parhaiten opiskelijoille, joille
    viestinnän/median peruskäsitteet ja prosessit ovat tuttuja.
    Mikäli kriisiviestinnästä ei ole juurikaan ennakkotietoa, suositellaan tutustumaan Vilma Luoma-Ahon toimittamaan Procomma Academicin "Särkymätön viestintä" -julkaisuun, jonka voi ladata ilmaiseksi (sivun alaosasta läytyy ladattava PDF, vaikka sivulla on myös tilauslinkki) osoitteesta https://helda.helsinki.fi/handle/10138/286185

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kurssipaikka vahvistetaan suorittamalla hyväksytysti kurssin aloituksessa julkistettava tehtävä. Kurssilla on monivalintatentti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    24.03.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Tentti sekä arvioitavia oppimistehtäviä.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 21.03.2025

    Aikataulu

    Opintojakso kestää 4. periodin ajan. Opintojakso alkaa 24.3.

    Ryhmä
    • TR4HECOM
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö: Jos haluat suorittaa opintojakson näytöllä perustuen olemassa olevaan osaamiseesi, tutustu näytön antamiseen https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study ja ole sitten yhteydessä osaamista ohjaavaan opettajaan.
    Opinnollistaminen: Opinnollistaa (Work & Study) voit, jos omat työtehtäväsi antavat sinulle mahdollisuuden opintojakson aihealueiden omaksumisen työtehtävissäsi. Tutustu opinnollistamiseen https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study ja ole sitten yhteydessä osaamista ohjaavaan opettajaan.

    Opettaja

    Johanna Stenros, Tiina Leppäniemi

    Paikkoja

    15 - 100

    Arviointitavat

    Arviointikriteerien mukaisesti ja läpinäkyvästi. Käytössä on myös arviointimatriisi. Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä 0-3.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5