•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3202 12.01.2026-15.05.2026  5   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kyseessä on täysin virtuaalinen opintojakso. Moodlessa on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, jotka pitää tehdä hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaleihin perehtymistä.

    Laskennallinen työaika on yhteensä 135 tuntia. Opetusmenetelminä käytetään erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.

    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

    Muu oheismateriaali löytyy opintojakson Moodlesta. Lisäksi on suotavaa käyttää erilaista ajankohtaisaineistoa.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson tehtävät etenevät kumulatiivisesti. Tenttiä eikä uusintamahdollisuutta ole. Arvosana määräytyy tehtävistä saatavan pistemäärän mukaan.

    Arviointikirjasta voi seurata pistekertymän karttumista ja sitä vastaavaa arvosanaa.
    - Mikään yksittäinen tehtävä ei ole pakollinen.
    - Arvosanan saa, kun tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 40.
    - Jos pistemäärä jää alle 40:n, opiskelijan tulee käydä opintojakso uudelleen.

    Arvosanan muodostumisen pisteet
    88 - 100 > 5
    78 - 87,9 > 4
    68 - 77,9 > 3
    58 - 67,9 > 2
    40 - 57,9 > 1
    alle 40 > 0

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Analyysitehtävässä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.

    Ajoitus

    12.01.2026 - 15.05.2026

    Oppimistehtävät

    1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä) - Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi. - Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi. - Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi. - Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti. 2. Teet työnhakuvideon. - Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty) - Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa. - Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä. - Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti. - Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.

    Aikataulu

    Opintojaksolle otetaan uusia opiskelijoita viikoittain maanantaisin 21.11.2022 asti. Opettajan arvioimista tehtävistä saat palautteen kolmen arkipäivän kuluessa palautuksestasi.

    Voit työskennellä omaan tahtiisi. Kaikki tehtävät tulee kuitenkin olla palautettuna viimeistään pe 16.12.2022. Alla on viitteellinen aikataulutus 8 viikoksi.

    1. Syvennyt henkilöbrändiin.

    vk 1: Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi.
    vk 1: Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi.
    vk 2: Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi.Lisäksi analysoit kolme työnhakuvideota.

    2. Teet työnhakuvideon.

    vk 3: Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen.
    vk 4: Videon käsikirjoitukseen saat palautteet opettajalta. Palautetta kannattaa hyödyntää videon toteuttamisessa.
    vk 5: Palautat työnhakuvideosi. Siihen saat palautteen opettajalta.

    3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä.

    vk 6: Analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. Palautat siitä tekstimuotoisen yhteenvedon.
    vk 7: Kirjoitat analyysisi perusteella sisäisen tiedotteen.

    4. vk 8: Annat opintojaksopalautetta Pepin kautta.

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • EVENING
    • TRB1HE2
    • VIRTUAL
    • TRB1HE1
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Aikaisemmin hankitun osaamisen (AHOT) ohjeet löydät Moodlesta toteutukselta Haaga-Helian avainosaamisten näytöt 2022 - 2023.

    Opettaja

    Vesa Multanen, Sanna Kukkonen

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    arviointi 0 - 5

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5