•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3195 18.08.2025-10.10.2025  5   (TRB1HE3, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    50 %: nonstop-itseopiskelua verkosta ja oppimistehtävien tekoa
    50 %: etälähitunteja 4 kappaletta iltaisin joka toinen viikko alkaen torstaina 22.8.2024.

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla Haaga-Helia edellyttää syksystä 2024 alkaen läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlessa oleva materiaali
    Opettajan jakama materiaali

    Tueksi:
    - Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
    - Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
    - Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

    Työelämäyhteydet

    Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä. Osaamistavoitteet Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin. Sisältö - yritysviestinnän kenttä - tiedottava kirjoittaminen - erottuva esiintyminen - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen - kriittisen lukutaidon perusta

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kurssilla voidaan sivuta myös kansainvälisiä ulottuvuuksia.

    Ajoitus

    18.08.2025 - 10.10.2025

    Oppimistehtävät

    Työnhakuvideon käsikirjoitus Työnhakukuvideo Yritysviestintäanalyysi Suullinen presentaatio Tiedote

    Ilmoittautumisaika

    11.08.2025 - 15.08.2025

    Aikataulu

    Verkko-opetustunnit Zoomissa joka toinen torstai alkaen 22.8.

    22.8.
    5.9.
    19.9.
    3.10.

    Ryhmä
    • TRB1HE3
    • EVENING
    • TRB1HE2
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    • TRB1HE1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    1. Lähiopetus
    2. Puhdas itseopiskelutoteutus verkossa
    3. Näyttö, jos katsot hallisevasi kurssisisällön. Kerro opettajalle näyttövalinnastasi viimeistään 22.8.2024.

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

    Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

    Näyttö rakentuu näin:
    1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta. Tilaisuuksia on syyslukukaudella 2024 neljä: ma 9.9., ke 2.10., ti 5.11. ja ti 3.12. Tilaisuudet alkavat klo 16.30.

    2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

    3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

    4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

    Opettaja

    Pekka Huolman

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Oppimistehtävät
    Jatkuva näyttö

    Arviointikriteerit - arvosana 1

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.

    Arviointikriteerit - arvosana 3

    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

    Arviointikriteerit - arvosana 5

    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5