Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
- tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
- kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla
- hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
- tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
- kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
Sisältö
- yritysviestinnän kenttä
- tiedottava kirjoittaminen
- erottuva esiintyminen
- henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
- työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
- kriittisen lukutaidon perusta
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Muu oheismateriaali löytyy opintojakson Moodlesta. Lisäksi on suotavaa käyttää erilaista ajankohtaisaineistoa.
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Pasilan toimipiste
Opintojakso koostuu kertaluonteisista oppimistehtävistä. Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Suomi
Analyysitehtävässä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.
20.10.2025 - 12.12.2025
Tehtävät on palautettava aikataulun mukaisesti opintojakson aikana. Tehtävä arvioidaan asteikolla 0–3, mikäli se palautetaan myöhässä. Opintojakson päättymisen jälkeen tehtäviä ei oteta vastaan. Opintojakson tehtävissä on mahdollista hyödyntää tekoälyä, mutta sen käytöstä tulee kertoa. Tehtävä 1 o kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki (osuus arvosanasta 10 pistettä) o kirjallinen vertaispalaute Tehtävä 2 o työnhakuvideon käsikirjoitus (osuus arvosanasta 15 pistettä) o suullinen vertaispalaute tunnilla Tehtävä 3 o työnhakuvideon kuvaaminen (osuus arvosanasta 25 pistettä) o suullinen vertaispalaute tunnilla Tehtävä 4 o yritysviestintäanalyysi ryhmissä o esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksyttynä) Tehtävä 5 o tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista (osuus arvosanasta 30 pistettä) Lisäksi arvioidaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi (osuus arvosanasta 20 pistettä)
11.08.2025 - 17.10.2025
Opintojakson aikataulu on ilmoitettu Moodlessa. Opetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Suomeksi
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) contact
B) blended
C) nonstop ja virtuaali
D) DEMO eli näyttö
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta. Näyttötilaisuuksien ajankohdat löytyvät näyttömoodlessa, ja niitä on useampi lukukaudessa.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Merike Koskinen
15 - 45
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
- osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
- tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
- osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
- osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
0.00 op
H-5